Original scientific paper
https://doi.org/10.3935/rsp.v25i2.1463
Kulturni kapital i obrazovne nejednakosti u Hrvatskoj, Njemačkoj i Danskoj: usporedna analiza PISA 2009 podataka
Saša Puzić
orcid.org/0000-0001-7231-7312
; Institut za društvena istraživanja u Zagrebu
Margareta Gregurović
orcid.org/0000-0002-7659-0794
; Institut za migracije i narodnosti
Iva Košutić
orcid.org/0000-0002-4249-4964
; Institut za društvena istraživanja u Zagrebu
Abstract
Polazeći od Bourdieuove teorije kulturne i socijalne reprodukcije, u radu se želi ispitati povezanost socioekonomskog porijekla, kulturnog kapitala i školskog postignuća u tri nacionalna obrazovna sustava: hrvatskom, njemačkom i danskom. Provedene analize temelje se na podacima prikupljenima PISA 2009 istraživanjem (N(H)=4 994; N(Nj)=4 979; N(D)=5 924). Primjenom regresijske analize ispituje se da li i u kojoj mjeri socioekonomsko porijeklo učenika utječe na rezultat iz prirodoslovne pismenosti, čini li to posredstvom kulturnog kapitala, te jesu li učinci kulturnog kapitala veći za učenike nižeg ili višeg socioekonomskog statusa. Dobiveni rezultati pokazuju da postoji pozitivna veza između socioekonomskog statusa i rezultata iz prirodoslovne pismenosti u sve tri zemlje te da je ova veza razmjerno najjača u Njemačkoj. Kulturni kapital učenika u sve tri zemlje posreduje učinak obiteljskog socioekonomskog statusa na rezultat iz prirodoslovne pismenosti, iako odnosi ovih varijabli značajno variraju između hrvatskih, njemačkih i danskih učenika. Interakcijski efekti socioekonomskog statusa i kulturnog kapitala zabilježeni su kod njemačkih i danskih učenika, kod kojih se obrasci obrazovnog isključivanja odvijaju primarno kroz utjelovljene kulturne dispozicije.
Keywords
kulturni kapital; obrazovne nejednakosti; socioekonomski status; obrazovno postignuće; PISA; Hrvatska; Njemačka; Danska
Hrčak ID:
204614
URI
Publication date:
20.7.2018.
Visits: 3.030 *