Original scientific paper
Ferrarijeva platna u koru splitske katedrale
Kruno Prijatelj
Abstract
Šest velikih platna u koru splitske katedrale, rad slikara Pietra Ferrarija, ponovno se analiziraju nakon restauracije koju je proveo restaurator Konzervatorskog zavoda za Dalmaciju Filip Dobrošević. Pietra Ferrarija prvi je uveo u literaturu još god. 1858. Ivan Kukuljević u svom »Slovniku«, ekscerpirajući podatke iz računske bilježnice splitskog nadbiskupa Stefana Cosmija koja se čuva u splitskom biskupskom arhivu. Iz tih podataka proizlazi da je slikar Ferrari djelovao u Splitu između god. 1683. i 1685. i tu izveo nekoliko radova među kojima šest slika u koru katedrale. Teme su Ferrarijevih slika: »Sv. Petar šalje sv. Dujma u Dalmaciju«, »Sv. Dujam propovijeda kršćanstvo na salonitanskom forumu«, »Sv. Dujam krsti Salonitance«, »Sv. Dujam ozdravlja bolesnike pred očima prefekta Maurilija«, »Mučenje sv. Dujma« i »Smrt sv. Dujma«. Kompozicija Ferrarijeve slike »Sv. Dujam krsti Salonitance« izravno je preuzeta iz bakroreza francuskog Caravaggiova sljedbenika Claudea Vignona (1593-1670), koji prikazuje »Sv. Filipa kako krsti eunuha etiopske kraljice«. Kvaliteta Ferrarijeva ciklusa u cjelini je loša. Grupiranja likova su često nelogična, crtež je nesiguran, perspektiva neznalačka, anatomski su detalji diletantski riješeni. Ima, međutim, jedna kvaliteta koja izbija iz svih tih slika. To je barokni dekorativni osjećaj koji efektno i dinamično živi na svim tim platnima. Zvonkost kolorita s akordima zlata, crvenog, zelenog, plavog i žutog, kao i snažni svjetlosni kontrasti i igre svjetla i sjene pridonose tom općem dojmu.
Keywords
Pietro Ferrari; Split; slikarstvo; sv. Dujam; Claude Vignon
Hrčak ID:
214829
URI
Publication date:
1.12.1969.
Visits: 835 *