Skip to the main content

Conference paper

Profesionalne vrijednosti agencijskog novinarstva i odgovornosti za javnu informaciju

Anton Šuljić


Full text: croatian pdf 153 Kb

page 73-81

downloads: 1.507

cite


Abstract

Autor temu obrađuje kao crkveni komunikator, pa svoje izlaganje s jedne strane temelji na spoznajama struke, a s druge strane na relevantnim crkvenim smjernicama i dokumentima. U svojem posljednjem dokumentu, posvećenom upravo medijskoj problematici, papa Ivan Pavao II. upozorio je kako je za sve ljude našega doba “veliki izazov podržati istinitu i slobodnu komunikaciju, koja mora pridonijeti jačanju cjelovitoga napretka svijeta”. Polazeći od tih
premisa autor tvrdi kako je za svako novinarstvo, a posebice za agencijsko, presudno važno da bude istinito i objektivno. Novinar je pozvan gajiti respekt prema činjenicama, a kod nas danas ponovno postaje važno govoriti o istini, jer u korijenima novinarstva postoje primjese socijalističkoga medijskog modela kao propagande. U tom kontekstu ističe važnost novinarski shvaćene istine koja se temelji na dokumentarnosti, odnosno na vjernosti činjenicama. Ipak, točna vijest još nije i cjelovita istina, jer često manjka više elemenata nužni
za njezinu cjelovitost. Vijest i istina nisu jedno te isto i mora ih se jasno odijeliti jednu od druge. Zadaća se vijesti sastoji u tome da opiše neki događaj; zadaća je pak istine da unese svjetlo u skrivene činjenice, da ih međusobno poveže te da stvori sliku zbiljnosti, prema kojoj bi ljudi mogli djelovati. Novinar nudi činjenice, povezuje ih i objavljuje pomažući tako istini da se sama osvijetli u stvarnosti. To njegov posao i čini zanimljivim, važnim, ali i odgovornim i čak dramatičnim. Osim toga upozorava na slobodu komunikacije
što posebice postaje dramatično u okvirima sve jačih diktata tržišta i sve važnijih medijskih korporacija kao novih oblika manipulacije medijima u tržišne svrhe. Upozorava na ponovnu zauzetost za etičnost medija te u tom kontekstu navodi da se Crkva osjeća prozvanom sudjelovati u raspravi o medijima, jer želi pridonijeti svojim dugim iskustvom moralne mudrosti i ljudskoga iskustva, a pri čemu mediji imaju svrhu pomoći, a ne odmoći ljudskome dostojanstvu i uopće ljudskoj zajednici. Mediji jesu kritička svijest društva, no
postoji i realna opasnost, koju posebice shvaćaju katolički teolozi, da se mediji pretvaraju u neku vrstu pseudoreligije te stvaraju neke nove oblike mitologije, što se osobito može vidjeti u njihovu tretiranju zla u društvu. Iz Crkve se pojavljuju glasovi o nužnosti dijaloga, suradnje i zajedničkih napora u sagledavanju takvih stanja, a agencijsko joj novinarstvo jest i može biti najbolji prirodni
saveznik u tako važnome poslu. Izazovi koji agencijskome novinarstvu dolaze iz svijeta komercijalizacije nameću i neke dodatne aktivnosti i sadržaje, no temeljno za to novinarstvo ostat će i dalje istinitost, objektivnost, pouzdanost, a i dalje će korektnost prethoditi brzini. Činjenica da je vrlo brzo, još tijekom osamostaljivanja hrvatske države, pokrenuta Hina pokazuje da se agencijsko
novinarstvo u najodgovornijim društvenim strukturama prepoznalo kao temeljno za funkcioniranje hrvatskoga društva. Hina svakako predstavlja najvažniji medijski dobitak u suvremenome hrvatskom društvu.

Keywords

crkveni komunikator; vijest; istina; etičnost medija

Hrčak ID:

22963

URI

https://hrcak.srce.hr/22963

Publication date:

20.6.2006.

Article data in other languages: english

Visits: 2.890 *