Economic Review, Vol. 59 No. 3-4, 2008.
Preliminary communication
PRIMJENA NAČELA UPRAVLJANJA ZASNOVANIH NA POSLOVNOJ IZVRSNOSTI U PRAKSI HRVATSKIH ORGANIZACIJA
Filip Fadić
Abstract
Poslovna je izvrsnost nova paradigma upravljanja organizacijom holističkim pristupom menadžmentu. Ona se zasniva na principima Upravljanja potpunom kvalitetom (TQM) i mjerenja i poboljšavanja raznih aspekata organizacije da bi se zadovoljili svi polagatelji prava. Uz vlasnike kapitala to su, kupci, dobavljači, partneri, zaposlenici, lokalna i šira zajednica, briga za okoliš i dr. Poslovna izvrsnost također daje osnove za dugoročni uspjeh i za održivi razvitak organizacija i društva. Za primjenu i uspostavu poslovne izvrsnosti služe nam modeli koji su proizašli iz prestižnih nagrada za kvalitetu. U Japanu je to The Deming Prize, u Americi - Malcolm Baldrige National Quality Award (MBNQA), a u Europi - European Quality Award (EQA). Europski model poslovne izvrsnosti razvila je Europska zaklada za upravljanje kvalitetom (EFQM) i to je danas najsnažniji model, široko prihvaćen i kojim se koriste mnoge strane, kako proizvodne, tako i uslužne, velike, srednje i male organizacije profitnog i neprofitnog sektora. Uz Europski model poslovne izvrsnosti (EFQM BEM) često se koristi i modelom Balanced Scorecard (BSC). Ta dva modela zajednički u komplementarnom pristupu daju snažnu osnovu organizacijama da kroz jasnu viziju, misiju i strategiju i primjenu istančanih metoda i alata, plove zacrtanim rutama na putu prema izvrsnosti. Empirijskim je istraživanjem provedenom u ovome radu pokazano da hrvatske organizacije još uvijek svoje poslovanje ne zasnivaju u dovoljnoj mjeri na poslovnoj izvrsnosti kao konceptu upravljanja. Da bi uspostavili, zadržali i ojačali svoju konkurentsku prednost u godinama surove globalizacije i pridruživanja Europskoj Uniji, hrvatskim će organizacijama biti potrebna što intenzivnija usmjerenost konceptima upravljanja zasnovanim na poslovnoj izvrsnosti.
Keywords
Poslovna izvrsnost; Upravljanje potpunom kvalitetom; Modeli poslovne izvrsnosti; Hrvatske organizacije i poslovna izvrsnost; ISO 9000 serija standarda za upravljanje kvalitetom
Hrčak ID:
23066
URI
Publication date:
25.4.2008.
Visits: 6.022 *