Original scientific paper
KOMPARATIVNA ANALIZA KURIKULUMA ZA RELIGIJSKO OBRAZOVANJE: PRIMJER ČETIRI KATOLIČKE ZEMLJE
Ankica Marinović Bobinac
; Institute for Social Research, Zagreb
Abstract
Tekst je nastao na temelju šireg rada na projektu Evaluacija nastavnih
kurikuluma za obvezno obrazovanje u Hrvatskoj u sklopu kojeg su analizirani
kurikulumi 11 europskih zemalja: Finske, Norveške, Švedske, Engleske, Škotske,
Irske, Nizozemske, Mađarske, Njemačke, Austrije i Slovenije. Za potrebe ovoga
članka iz osnovnog uzorka su, uz Hrvatsku, izabrane Irska, Austrija i Slovenija.
Kriterij izbora zemalja je konfesionalan: sve četiri zemlje imaju pretežito katoličku
populaciju. Cilj ovoga rada je utvrditi razlike u poučavanju religijskih sadržaja
u analiziranim katoličkim zemljama te utvrditi, s obzirom na postulirane ciljeve
predmeta, razlike u kompetencijama koje pojedini kurikulum dominantno razvija.
Analizirani su kurikulumi za religijsko obrazovanje u sve četiri zemlje.
Konfesionalno religijsko obrazovanje sastavni je dio školskog programa u tri
analizirana kurikuluma, jedino je u Sloveniji zastupljen nekonfesionalni pristup.
Rezultati su pokazali da se u Austriji, a naročito u Hrvatskoj, religijski sadržaji
posreduju na tradicionalan, konfesionalan način. U oba kurikuluma eksplicitno
se povezuju obrazovni s katehetskim, pastoralnim i evangelizacijskim ciljevima.
Religijsko obrazovanje u Irskoj karakterizira više konfesionalno-kulturološki nego
doktrinarni i normativni pristup religijskom fenomenu, čime se po svojim ciljevima
postupno približio nekonfesionalnom pristupu. Pohađanje nastave se ne povezuje
s odlaskom u crkvu. U nekonfesionalnom religijskom obrazovanju u Sloveniji apostrofi
rana je obrazovna razina prezentacije religijskih sadržaja, s naglaskom na
prijenosu tradicije i zalaganju za ljudska prava i interkulturalni pristup.
Keywords
religijsko obrazovanje; konfesionalno/nekonfesionalno religijsko obrazovanje; vjeronauk; Irska; Austrija; Slovenija; Hrvatska; indikatori religioznosti
Hrčak ID:
24603
URI
Publication date:
10.12.2007.
Visits: 8.255 *