Original scientific paper
https://doi.org/10.21464/mo.27.2.4
»Obrazovanje za proturječnost i otpor«: Prilog rekonstrukciji Adornove »pedagogije«
Predrag Krstić
orcid.org/0000-0002-2966-7082
; Institute for Philosophy and Social Theory, University of Belgrade, Serbia
Abstract
Rad nastoji integrirati zapažanja Theodora W. Adorna o odgoju i obrazovanju, koja su rasuta gotovo po čitavome njegovom opusu. Namjera međutim nije doktrinarna: izdala bi se lojalnost autoru i podbacilo ispod njegove kritike kada bi takva integracija nastojala rekonstruirati neku neokupljenu ili neizrečenu Adornovu »prosvjetnu doktrinu«. Kod zakletog antisistematičara ni vizije prosvjetne teorije i prakse ne smiju prerasti u sistem. Riječ je prije o stavu ili držanju koje insistira na pokušaju da se antinomija obrazovanja – neslobodnim sredstvima do cilja slobode, manipulacijom do nemogućnosti da se bude izmanipuliran – unese u školske, i ne samo školske, zadatke, kao cilj koji će onemogućiti ponavljanje Auschwitza, omogućiti autonomiju i osposobiti za autorefleksiju.
Keywords
Theodor W. Adorno; Auschwitz; odgoj; obrazovanje; poluobrazovanje; nastava; autorefleksija; autonomija
Hrčak ID:
247949
URI
Publication date:
16.12.2020.
Visits: 1.820 *