Professional paper
Ušteda u sustavu hlađenja motora hibridnoga vozila
Marko Markulija
; Tehnička škola Čakovec, Športska 5, 40000 Čakovec, Hrvatska
Dino Kalamari
; Međimurje IPC d.d., Mihovljanska 72, 40000 Čakovec, Hrvatska
Miran Kovačić
; Media-Soft d.o.o., Braće Graner 14, 40000 Čakovec, Hrvatska
Abstract
U autoindustriji uvijek postoji težnja povećanju efikasnosti vozila. Motivacija leži u mogućoj uštedi energije čime bi se smanjili troškovi vozila te bi isto bilo konkurentnije na tržištu. Uz uštedu energije potrebno je uzeti u obzir i ekologiju, kojom su propisani zakonski akti vezani za izvedbu vozila. Dinamika promjene zakona uvijek teži smanjenju lošijih utjecaja vozila na okolinu te time potiče proizvođače vozila na osmišljavanje novih tehnologija. Ovaj rad koncentrira se na jednu komponentu vozila, na glavni ventilator sustava hlađenja. Ispitat će se moguća ušteda goriva promjenom izvedbe upravljanja ventilatorom. Trenutačno najčešća izvedba pomoću visko - spojke na čijem kraju se nalazi ventilator usporedit će se s električno pogonjenim ventilatorom. Vozilo za koje će se izvršiti proračun moguće uštede bit će hibridni kamion te će se kao izvor energije za ventilator koristiti pogonska baterija samog vozila. Dodatno će se uzeti u obzir i istražiti slučaj ako istu energiju za pokretanje ventilatora dobijemo rekuperacijom iz kočionoga sustava. Upotrebom simulacijskih programa dokazano je da postoji mogućnost uštede goriva zamjenom pogona ventilatora izvedenoga pomoću visko- spojke s električno pogonjenim motorom. Prednost te izvedbe je u uštedi goriva čime se ujedno smanjuje utjecaj na okolinu, jer su smanjene emisije štetnih plinova.
Keywords
sustav hlađenja; visko- spojka; ventilator; električni motor; ušteda goriva
Hrčak ID:
252340
URI
Publication date:
8.2.2021.
Visits: 770 *