Skip to the main content

Review article

Križ Isusov u Novom zavjetu kao izraz prihvaćanja nasilne smrti

Mato Zovkić ; University of Sarajevo - Catholic Theological Faculty in Sarajevo, Sarajevo, Bosnia and Herzegovina


Full text: croatian pdf 214 Kb

page 63-80

downloads: 222

cite


Abstract

Ovo je egzegetsko-teološki prilog o križu Isusovu sa stajališta prihvaćanja nasilne smrti kao sastavnog dijela poslanja. Židovski vjerski poglavari izručili su Isusa rimskoj okupacijskoj vlasti na pogubljenje zato što su ga smatrali opasnim krivim učiteljem i lažnim prorokom koji zavodi narod. Najstarije pisano tumačenje šokantne Isusove smrti na križu autor vidi u himnu Fil 2,6-11 koji je Pavao naučio od jeruzalemskih kršćana tri godine nakon svojega susreta s uskrslim Kristom. U Lukinu prikazu muke Isusove autor vidi Lukino uvažavanje grčke kulture kod njegovih povijesnih naslovnika pa zato Isus na križu nije patnički Sluga Jahvin iz Izaije (kao kod Pavla), nego osporavani pravednik koji s križa ostaje otvoren za Boga i bližnje, što se osobito vidi iz triju „riječi“ s križa koje donosi samo Luka. Kod Ivana je križ „uzdignuće“ fizičko i duhovno jer izrekom: „Dovršeno je.“ (ne svršeno!) - Isus pokazuje da prihvaća nasilnu smrt na križu kao sastavni dio svojega poslanja. Prema Iv 19,37 i Otk 1,7 kršćani su oni koji upiru pogled kajanja, vjere i nade u Probodenoga.

Keywords

židovski vjerski poglavari; lažni prorok koji zavodi narod; himan u Fil 2,6-11; tri riječi s križa u Lk; uzdignuće Isusa na križ u Iv.

Hrčak ID:

260837

URI

https://hrcak.srce.hr/260837

Publication date:

3.7.2016.

Article data in other languages: english

Visits: 918 *