Biochemia Medica, Vol. 18 No. 3, 2008.
Other
Indikatori kvalitete
Ana-Maria Šimundić
orcid.org/0000-0002-2391-5241
; Klinički zavod za kemiju, Klinička bolnica „Sestre milosrdnice“, Zagreb, Hrvatska
Elizabeta Topić
; Klinički zavod za kemiju, Klinička bolnica „Sestre milosrdnice“, Zagreb, Hrvatska
Abstract
Načelo cjelovitog pristupa upravljanju kvalitetom podrazumijeva specifičan ustroj organizacije koja pruža usluge i proizvode i pri tome teži u potpunosti zadovoljiti potrebe svojih korisnika. Cjeloviti pristup upravljanju kvalitetom moguće je uspostaviti uvođenjem sustava upravljanja kvalitetom, definiranjem politike kvalitete, te postupaka i procedura koji omogućuju osiguranje i kontrolu kvalitete. Ključni element takvog ustroja je koncept neprekidnog poboljšavanja i indikatori kvalitete. Indikatori kvalitete su mjerljivi, objektivni, brojčani pokazatelji djelotvornosti ključnih segmenata nekog sustava. Oni nam pokazuju u kojoj mjeri jedan sustav zadovoljava potrebe i očekivanja korisnika. Sustavno prikupljanje i analiza indikatora kvalitete obveza je svih akreditiranih laboratorija. Indikatori moraju imati vrlo jasnu i nedvojbenu definiciju i tumačenje, a mjerljivost indikatora je osnovni preduvjet za njihovu uspješnu uspostavu. Indikatori kvalitete mogu se odnositi na kvalitetu ključnih, strateških i pomoćnih procesa. Osobito je važno da indikatori obuhvaćaju sve tri faze ključnih procesa u laboratoriju: predanalitičku, analitičku i poslijeanalitičku. Osim za samoprocjenu, indikatori kvalitete služe i za transverzalnu usporedbu laboratorija. Dok su programi vanjske procjene kvalitete i međulaboratorijske usporedbe, za analitičku fazu rada, odavno prisutni, unazad dvadesetak godina u nekim su se zemljama pojavili i uspostavili vanjski programi osiguranja kvalitete i za predanalitičku i poslijeanalitičku fazu rada. Ovaj članak donosi sažeti pregled osnovnih pojmova i problema vezanih uz uspostavu indikatora kvalitete.
Keywords
indikatori kvalitete; cjeloviti pristup upravljanju kvalitetom; transverzalna usporedba laboratorija; neprekidno poboljšavanje; akreditacija; kvaliteta
Hrčak ID:
27335
URI
Publication date:
6.10.2008.
Visits: 5.457 *