Skip to the main content

Review article

https://doi.org/10.21857/mjrl3ug569

Jedinstvena različitost Bourekova stvaranja

Zdenka Đerđ ; Lutkarsko kazalište „Za bregom”, Zagreb, Hrvatska


Full text: croatian pdf 713 Kb

page 13-48

downloads: 446

cite


Abstract

Bourek od početka svojeg umjetničkog djelovanja na osobit način spaja logičku kombinatoriku i estetiku ružnoće s groteskom kao njezinom dominantnom označnicom. Kao sredstvo kontrasta groteskna je forma i najbogatije vrelo umjetnosti jer s jedne strane stvara užasno i nakazno, a s druge komično i lakrdijaško. U svakoj izabranoj izražajnoj vrsti – slikarstvu, crtežu, kiparstvu, dizajnu, scenografiji, kostimografiji za kazalište i film – autor ne iznevjerava karakter izabranoga izraza kao ni njegove grabancijaško-žonglerske izražajne mogućnosti. Sve to Bourek od 1977. do danas povezuje u jedinstveno kazalište nakaza, posebice svojim redateljskim ostvarajima te autorskim i suautorskim predstavama. U potonjim kreacijama glavni su likovi osuvremenjeni likovi - figure nekad žive osječke kabaretske i sajmišne scene iz prve polovice 20. stoljeća, poput Vesele Mice, Popa, Žandara, Kralja, Janoša Paprike, Vraga, Isusa i Smrti, dok lik-figura Smrt postaje akterom radnje u inscenacijama klasičnoga komediografskog repertoara. Osobitu poetiku/estetiku kazališta nakaza Bourek ostvaruje režijom Hamleta Toma Stopparda 1981. godine u zagrebačkome Teatru ITD. Bourekov lutkarski sinkretizam očituje se i u lutkarskoj radionici Od jedan do nule koju 2003. godine realizira s kazališnim amaterima, prosvjetnim djelatnicima.

Keywords

lik-figura; groteska; estetika ružnoće; kazalište nakaza; Z. Bourek.

Hrčak ID:

284544

URI

https://hrcak.srce.hr/284544

Publication date:

7.10.2022.

Article data in other languages: english

Visits: 985 *