Other
Izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama u 2022. godini s posebnim osvrtom na nove kategorije vozila – električni romobili
Nikola Milas
; MoIRC, Zagreb Croatia
Abstract
Razvoj i napredak tehnologije u pogledu mikromobilnosti te održivih načina prijevoza, donio je mnogo izazova u prometu na cestama, a sve veća upotreba i dostupnost električnih romobila i sličnih električnih prometala zauzela je u vrlo kratkom roku veliki broj prometnica, a i pješačkih površina - ne samo u Republici Hrvatskoj već i u cijelome svijetu. Europski su gradovi različito reagirali na pojavu mikromobilnosti; od potpune zabrane malih električnih vozila do potpune otvorenosti. Određene su države s vremenom prilagodile svoje propise uzimajući u obzir situaciju i razvoj događaja na terenu, uključujući pri tome i reakcije javnosti, odnosno svojih građana. Uzimajući u obzir navedeno, u Republici Hrvatskoj, kao i u ostatku svijeta svjedočimo činjenici da u prometu na cestama sve više sudjeluju različita vozila koja se pokreću na električni pogon (električni romobili i sl.), a koja nisu normirana trenutačno važećim odredbama Zakona o sigurnosti prometa na cestama (u daljem tekstu: ZSPC) niti su njihovi vozači vozila prekršajno odgovorni kada njima upravljaju u prometu na cestama čineći prometne prekršaje. Stoga je važno zakonom urediti sudjelovanje takvih vozila u prometu na cesti.
Postojećim odredbama Zakona o sigurnosti prometa na cestama propisano je da je „motorno vozilo“ svako vozilo koje se pokreće snagom vlastitog motora, osim vozila koja se kreću po tračnicama1. Osim ove, općenite odredbe, Zakonom nisu posebno definirane kategorije za vozila, kao što su električni romobili, električni monocikl, segway i sl., što bi vozače ove kategorije prema vrijedećim odredbama ZSPC-a smještalo na kolnik, i njihovo prometovanje tretiralo kao prometovanje motornih vozila2. Nadalje, člankom 124. Zakona o sigurnosti prometa na cestama propisano je da je na kolniku zabranjeno igranje, vožnja dječjim biciklom, romobilom i koturaljkama; kao i sanjkanje, skijanje i sl., te je za ovaj prekršaj predviđena novčana kazna u iznosu od 300,00 kuna - što u konačnici znači da se tumačeći članak 124. ZSPC-a, osoba koja koristi električni romobil, električni monocikl ili segway smatra pješakom te se ona ne smije kretati kolnikom, odnosno za kretanje treba koristiti nogostup.
Uzimajući u obzir spomenute nedorečenosti bilo je potrebno urediti važeće odredbe ZSPC-a propisujući uvjete koje moraju ispunjavati vozači električnih romobila i sličnih vozila kada upravljaju vozilima kao i prometne površine kojima se smiju kretati. Uza sve navedeno pokušalo se i ispraviti određene nepravilnosti i nedorečenosti u ZSPC-u koje su se pojavile u praksi kroz njegovu svakodnevnu primjenu te uskladiti sam Zakon s pozitivnim smjernicama koje obuhvaćaju važnu europsku i svjetsku zakonsku regulativu iz područja sigurnosti cestovnog prometa.
Keywords
zakon; sigurnost prometa; električni romobil
Hrčak ID:
285053
URI
Publication date:
2.11.2022.
Visits: 1.340 *