Review article
Slika Božja – izvor sveopćeg bratstva i njezino značenje u enciklici Fratelli tutti
Emanuel Petrov
orcid.org/0000-0002-0224-7803
; Catholic faculty of Theology, University of Split, Split, Croatia
Mario Bernadić
orcid.org/0000-0002-4748-7405
; University of Sarajevo - Catholic Theological Faculty, Sarajevo, Bosnia and Herzegovina
Abstract
Na blagdan sv. Franje Asiškog 2020. godine objavio je papa Franjo svoju socijalnu encikliku Fratelli tutti o sveopćem ljudskom bratstvu i socijalnom prijateljstvu, nadahnut upravo Svečevim doživljavanjem braćom i sestrama ne samo sunca, mora i vjetra nego na poseban način onih koji su od krvi i mesa, bez obzira na razlike u podrijetlu, nacionalnosti, boji kože i religiji. Takva ljubav sv. Franje prema braći i sestrama razmjerna je njegovoj odanosti prema Bogu. Razlog tome leži u biblijsko-antropološkoj istini da je čovjek stvoren na sliku Božju (Post 1, 26). Iz te činjenice proizlazi egzistencijalno zajedništvo svakog čovjeka s Bogom, na temelju kojega on baštini nepovredivost vlastitog dostojanstva te tako otkriva logičan poziv sveopćeg bratstva. Riječ je o životu u iskonskom skladu sa svima, što pripada biti čovjekove stvarnosti. Knjiga Postanka govori o pomućenom izvornom skladu prvim grijehom. Upravo zato bilo je potrebno da sva punina čovjekove iskonske i eshatološke bratske stvarnosti bude objavljena u Isusu Kristu, Bogu i čovjeku, novom Adamu, koji se ne stidi zvati sve ljude svojom braćom (usp.: Hebr 2, 11). Krist je vrhunska slika Boga nevidljivoga (usp.: Kol 1, 15), čovjeku u svemu jednak osim u grijehu (usp.: Hebr 4, 15). Takva objava o Bogu i bratu čovjeku u Utjelovljenoj Riječi ne samo da obnavlja čovjekov iskonski identitet i njegovo dostojanstvo već povezuje svakog čovjeka sinovskim vezama Božje obitelji i naviješta istinu eshatološkog bratstva. Riječ je o suglasju s naravnom objavom, najavljenom već u činu stvaranja. U tom smislu sveopće bratstvo stoji nasuprot iskustvu grijeha, koji se danas manifestira u suvremenim pokušajima izoliranja, odbacivanja i ignoriranja drugih, ali i bolnoj relativizaciji ljudskog identiteta u rodnoj ideologiji. Upravo zato papa Franjo nužno i opravdano govori o čovječanstvu kao jedinstvenoj ljudskoj obitelji smatrajući sve ljude, sa svojim vlastitostima, braćom i sestrama, suputnicima koji dijele isto tijelo, odnosno djecu iste zemlje koja im je zajednički dom.
Keywords
bratstvo; slika Božja; iskon; stvaranje na sliku Kristovu; Papa Franjo
Hrčak ID:
292533
URI
Publication date:
30.1.2023.
Visits: 792 *