Skip to the main content

Review article

Art terapija u odgojno-obrazovnom sustavu

Sabrina Mazzola Roguljić orcid id orcid.org/0009-0002-6422-5738


Full text: croatian pdf 848 Kb

page 33-50

downloads: 98

cite

Full text: english pdf 869 Kb

page 34-51

downloads: 42

cite


Abstract

Art terapija postaje sve prisutnija u širokom spektru odgojno-obrazovnih
institucija. Uvodi se i primjenjuje u centrima za mentalno zdravlje kao i u
bolničkim ustanovama diljem svijeta od sredine prošlog stoljeća. Cilj art
terapije u odgojno-obrazovom sustavu je integracija učenika u školski sustav
na emocionalnom, socijalnom i edukativnom nivou.
U pokušaju da udovolje obrazovnim zahtjevima, škole i predškolske ustanove
osmišljavaju specifične programe kojima se pokušavaju približiti potrebama
učenika. Izrael služi kao primjer uvođenja art terapeuta u školski sustav, gdje
skoro svaka škola ima art terapeuta. Art terapeuti provode terapiju s učenicima
koji se suočavaju s emocionalnim, razvojnim poteškoćama i teškoćama u
učenju te ih imaju priliku promatrati u školskom okruženju i komunicirati s
obitelji i nastavnicima, što pridonosi boljem razumijevanju prirode njihovih
međuljudskih odnosa. Na osnovi procjene ponašanja učenika, njegovog
emocionalnog stanja, eventualnih problema i njegovih potreba art terapeuti
utvrđuju ciljeve i plan rada za pojedinca ili grupe nadopunjavajući postojeći
obrazovni plan i program. Važno je napomenuti da art terapeuti u školama nisu
tu samo za učenike, nego za sve sudionike sustava. Oni organiziraju radionice s
djelatnicima škole kao i radionice s roditeljima. Art terapeuti u školama postaju
poveznica između roditelja i djece, roditelja i učitelja, učitelja i djece, polazeći od
činjenice da je u sistemu svaka karika važna.
Na području Hrvatske art terapeut je novo zanimanje. Art terapiju nalazimo u
psihijatrijskim bolnicama i centrima za osobe s posebnim potrebama. Te radionice
najčešće vode likovni pedagozi ili likovni umjetnici sa ili bez dodatne edukacije. Ne može se očekivati skori ulazak art terapije u školski sustav, ali se možemo
nadati da će već provedena internacionalna istraživanja o učinkovitosti art
terapije u školama (Kaspy 2021, Regev 2021, Luzzatto 2021, Bowen-Salter
2021,…) utjecati na razmatranje ove mogućnosti.
Zahvaljujući art terapiji, razbija se stigma o mentalnom zdravlju, potiče se
briga o sebi i drugima i poboljšava kvalitetu života. Ona djeluje preventivno, što
može rezultirati zdravijiim društveno prihvatljivijim ponašanjem, povećanim
samopoštovanjem i pozitivnijim stavom o sebi, školi i učenju te bi upravo zato
bilo zanimljivo proučiti ideju uključivanja art terapije u odgojno-obrazovni
sustav.

Keywords

art terapija u školama, svijest o mentalnom zdravlju, psihološka edukacija, odgojno-obrazovni sustav, psiho-pedagogija, sistemski pristup

Hrčak ID:

314709

URI

https://hrcak.srce.hr/314709

Publication date:

20.12.2023.

Article data in other languages: english

Visits: 243 *