Skip to the main content

Review article

UČITELJSTVO U HRVATSKOJ OD 1874. DO 1918. GODINE. OBILJEŽJA, ASPIRACIJE, RAZVOJ PROFESIJE I DRUŠTVENE OKOLNOSTI

Petra Dužaić ; Osnovna škola Ksavera Šandora Đalskog, Donja Zelina
Tomislav Topolovčan ; Sveučilište u Zagrebu, Učiteljski fakultet, Zagreb


Full text: croatian pdf 342 Kb

page 125-150

downloads: 0

cite


Abstract

U radu se povijesnim, teorijsko-komparativnim i herme neutičkim metodološkim pristupom kritički opisuju, anali ziraju, sistematiziraju i rekapituliraju obilježja, aspiracije i razvoj učiteljstva i školstva u kontekstu društvenih okol nosti u Hrvatskoj od donošenja Prvoga školskog zakona 1874. do kraja Prvoga svjetskog rata 1918. godine. Po kazalo se kako su u tom periodu gospodarske, društvene, političke i kulturne okolnosti bile nepogodne za ondašnje hrvatsko društvo, ali i učiteljstvo. Unatoč tomu, ban Ivan Mažuranić progresivno je reformirao pojedine segmen te državnog sustava. Posebno se isticao razvoj školstva i učiteljstva za koji su se zalagali napredni učitelji na čelu s Ivanom Filipovićem. Oformljene su učiteljske udruge, a posebno su se isticale: Učiteljska zadruga, Savez hrvatskih učiteljskih društava i Hrvatski pedagoško-književni zbor. Donesen je progresivni školski zakon 1874. godine kojim je unaprijeđeno hrvatsko školstvo i učiteljstvo, ali je već 1888. zamijenjen konzervativnijim školskim zakonom. Osnovani su i prvi učiteljski časopisi te etablirana suradnja s inozemnim učiteljstvom. Moguće je rekapitulirati kako je ondašnje hrvatsko učiteljstvo i školstvo, unatoč znatnim društvenim, političkim i gospodarskim nepogodnostima, bilo organizirano i napredno i u Hrvatskoj i u inozemnim okvirima čemu je i težilo.

Keywords

hermeneutika; obrazovanje; obrazovna politika; povijest pedagogije; škola; učitelji

Hrčak ID:

322455

URI

https://hrcak.srce.hr/322455

Publication date:

1.11.2024.

Visits: 0 *