Professional paper
SELEKCIJA U SVINJOGOJSTVU HRVATSKE
D. Vincek
; Varaždinska županija Franjevački Trg 7, 42000 Varaždin, Hrvatska
Abstract
Uzgojni program/i određuje/u način kako doći do ekonomske koristi od životinja, te ih je potrebno dopunjavati, mijenjati i prilagođavati sukladno zahtjevima tržišta. Nekada su se uzgojni programi zasnivali na dokazanim pojedincima koji su imali određene vještine kojima su unaprijeđivali svoju proizvodnju. U svinjogojstvu se organizirani oblik provođenja uzgojno selekcijskog rada počeo provoditi 1931. godine kada je osnovan savez selekcijskih zadruga za uzgoj svinja. U početku je ustrojena matična evidencija, kontrola utroška hrane, prirast te rasplodna proizvodnja. Na taj način su stvorene osnove za početak provedbe selekcijskog rada. Za procjenu uzgojnih vrijednosti svinja u Hrvatskoj do 2004. godine upotrebljavali su se različiti selekcijski indeksi, te se nakon toga prešlo na procjenu uzgojne vrijednosti nerasta i nazimica u proizvodnim uvjetima (field test) te na procjenu uzgojne vrijednosti krmača na veličinu legla putem najbolje linearne nepristrane procjene (BLUP). Uzgojnim programom iz 1997. godine definirani su uzgojni ciljevi. Međutim, nakon deset godina provođenja programa definirani uzgojni ciljevi još uvijek nisu ostvareni. Zadane norme i nisu tako velike same po sebi, jer je većina europskih zemalja i njihovih uzgoja davno dostigla zadane vrijednosti.
Metode ocjenjivanja uzgojne vrijednosti [selekcijski indeks, BLUP (sire ili animal model)] koriste i danas informacije koje se temelje na fenotipu da bi se procijenio genotip. Problem je u osobinama s niskim heritabilitetom. Ta se skupina svojstava izražava kasnije u životu, a budući da su neka od njih teško mjerljiva, ne mogu se koristiti kao kriterij selekcije. Iz tog razloga, u novije vrijeme, postignuća iz molekularne genetike koriste se i u stočarstvu u cilju njegovog genetskog unaprijeđivanja.
Keywords
Selekcija; svinje; selekcijski indeks; BLUP; molekularna genetika
Hrčak ID:
33019
URI
Publication date:
15.12.2008.
Visits: 2.428 *