Original scientific paper
Vrijednosne orijentacije i religioznost
Mladen Labus
; Institute for Social Research in Zagreb, Croatia
Abstract
Vrijednosne orijentacije ispituju se u kontekstu modernizacije i
tranzicije hrvatskog društva. Istraživanje se odnosi i na religijska
oblikovanje vrijednosnih stavova koji se strukturiraju u dominantnu
vrijednosnu paradigmu. Po svojoj važnosti za socijalnu integraciju,
one imaju značajke socioantropoloških i kulturnih kapaciteta prvoga
reda. Vrijednosni stavovi sa snažno izraženom emocionalno-kognitivnom dimenzijom i socijalno-političkim određenjem uključuju
naglašena patrijarhaina, autoritarna, etnocentrička, nacionalna i
tradicionalna obilježja. Ona su diskriminacijski kriterij u određivanju
tradicionalnog ili modernog polja vrijednosnih prioriteta. U prihvaćanju tradicionalnih i modernih vrijednosti postoje razlike s
obzirom na religioznost i nereligioznost ispitanika. Iako obje skupine
ispitanika prihvaćaju obadva tipa vrednota, pa ta dva vrijednosna polja interferiraju, religiozni značajno više i prioritetnije participiraju
na tradicionalnim vrednotama, anereligiozni na modernijem vrijednosnom sklopu. U prihvaćanju tradicionalnih i modernih vrijednosti ispitanici se razlikuju i s obzirom na učestalost sudjelovanja u religijskoj praksi. Rezultati analize varijance religijske
prakse i faktorski strukturiranih vrijednosnih orijentacija pokazali su povezanost tradicionalnih vrijednosnih orijentacija i učestalijeg sudjelovanja u religijskoj praksi, kao i potpuni izostanak takve prakse u ispitanika koji više prihvaćaju moderne (liberalne) vrijednosne orijentacije. Vrijednosne orijentacije su proces i po svojoj su prirodi latentne, te se nalaz istraživanja valja promatrati
u sklopu širih modernizacijskih procesa.
Keywords
vrijednosne orijentacije; tradicionalne vrednote; moderne vrednote; religioznost; nereligioznost; pred moderno društvo; moderno društvo; patrijarhalizam; autoritarnost; etnocentrizam; nacionalna tradicija; liberalizam
Hrčak ID:
33117
URI
Publication date:
9.3.2009.
Visits: 3.851 *