Educational issues, Vol. 8 No. 1, 2025.
Review article
https://doi.org/10.53577/oot.8.1.2
Model učenja zalaganjem u zajednici kroz prizmu liminalnosti: višestruki pozitivni učinci i skriveni potencijal
Bojana Ćulum Ilić
; University of Rijeka, Faculty of Humanities and Social Sciences
Maša Magzan
; University of Rijeka, Academy of Applied Arts
Abstract
Model učenja zalaganjem u zajednici posljednjih se desetljeća sve intenzivnije istražuje i analizira unutar različitih konceptualnih i teorijskih okvira. U ovom radu predstavljeni su neki od najdominantnijih pristupa, ali istovremeno se predlaže uvođenje dodatnog konceptualnog i teorijskog okvira u istraživačku agendu – liminalnosti. Oslanjajući se na Turnerov koncept liminalnosti (1969), nastoji se argumentirati njegov analitički potencijal u kontekstu ovog modela visokoškolske nastave. Analizirajući dostupne istraživačke studije i empirijske nalaze različitih disciplina, ukazuje se na višestruke pozitivne učinke učenja zalaganjem u zajednici na studente. U fokusu su četiri ključne kategorije ishoda: akademski, osobni, društveni i građanski (Conway, Amel i Gerwien, 2009).
Turner (1969) liminalnost definira kao prijelaznu fazu obilježenu nejasnim granicama između prethodne i buduće osobne, odnosno društvene pozicije, u kojoj pojedinci ili skupine iskazuju dvosmislene karakteristike. Riječ je o svojevrsnom „međuprostoru“ u kojem pojedinci napuštaju uobičajene identitete te se nalaze na pragu osobne ili društvene transformacije. Turnerova interpretacija liminalnosti dodatno obogaćuje postojeći teorijski okvir jer naglašava slobodu, jednakosti, zajedništvo i kreativnost kao ključne atribute liminalnih situacija, što se snažno podudara s obilježjima kolegija temeljenih na učenju zalaganjem u zajednici. S obzirom na to da neki autori istraživanjima ovog modela učenja zamjeraju nedostatak koherentnog teorijskog okvira, koncept liminalnosti pruža nove analitičke uvide i proširuje razumijevanje transformativnog potencijala modela učenja zalaganjem u zajednici
Keywords
: 1. liminalnost; 2. liminalna iskustva; 3. učenje zalaganjem u zajednici; 4. transformativno učenje
Hrčak ID:
333828
URI
Publication date:
16.7.2025.
Visits: 277 *