Bogoslovska smotra, Vol. 79 No. 3, 2009.
Review article
Problematika redoslijeda sakramenata inicijacije jedinstvo u različitosti dvaju sakramenata (krštenja i potvrde)
Nela Gašpar
; Theology in Rijeka, Dislocated Studies of Catholic Faculty of Theology, University of Zagreb, Rijeka, Croatia
Abstract
Drugi vatikanski koncil postavio je pitanje o ponovnom uspostavljanju narušenog jedinstva i redoslijeda sakramenata kršćanske inicijacije. Naglasio je to u odluci o obnovi sakramenta potvrde jer je upravo njezin razvoj i doveo do nelogične pastoralne prakse (usp. Sacrosanctum Condlium, 71). Stoga u prvom dijelu članka autorica prikazuje povijesni razvoj u kome je došlo do promjene redoslijeda sakramenata kršćanske inicijacije. Taj prikaz očituje prije svega izdvajanje euharistije iz konteksta inicijacijske cjeline. Apostolska pobudnica o euharistiji upravo to naglašava kada ističe da je polazište hoda kršćanske inicijacije mogućnost pristupanja euharistiji budući da ona kršćansku inicijaciju dovodi »do ispunjena te se postavlja kao središte i cilj sveukupnoga sakramentalnog života« (Sacramentum caritatis, 17).
Budući da je euharistija kao vrhunac u pristupu i trajnost u življenju inicijacije obrađena u drugom znanstvenom članku ovoga časopisa, autorica se ovoga članka ograničava na teološko promišljanje jedinstva i redoslijeda sakramenta krštenja i potvrde polazeći od međusobne povezanosti i jedinstva u različitosti dvaju božanskih poslanja u povijesti spasenja, poslanja Sina i poslanja Duha Svetoga. Naime, svako teološko promišljanje o daru i djelovanju Duha Svetoga u kršćanskom životu mora polaziti od prisutnosti i djelovanja Duha Svetoga u životu i poslanju Isusa Krista. »Gospodin Isus 'kojeg je Otac posvetio i poslao u svijet (Iv 10,36), cijelo svoje mistično Tijelo čini dionikom pomazanja Duha kojim je sam pomazan« (Presbyterorum ordinis. Dekret o službi i životu prezbitera, 2). Drugi vatikanski koncil istaknuo je, dakle, da nas je Isus učinio dionicima pomazanja Duha kojim je sam pomazan. Izraz »kršćani« u očima teologa najranijeg vremena ne znači toliko »sljedbenici Krista«, kako su to shvaćali pogani koji su im prvi u Antiohiji dali ovo ime (usp. Dj 11,26), nego radije »dionici Kristova pomazanja«. Jedinstvo u različitosti dvaju poslanja, poslanja Sina i poslanja Duha Svetoga, zahtijeva stoga jedinstvo dvaju sakramenata, jedinstvo krštenja i potvrde, kojima, razlikujući ih, ne bismo trebali/smjeli dokidati jedinstvo i redoslijed.
Keywords
sakramenti inicijacije; krštenje; potvrda; euharistija; otajstvo pomazanja; dioništvo
Hrčak ID:
41022
URI
Publication date:
2.10.2009.
Visits: 2.577 *