Review article
U borbi za nacionalni identitet
Ante Gavranović
Abstract
Novo razdoblje hrvatskoga novinstva počinje stvaranjem samostalne
i neovisne Hrvatske. Na novinskoj pozornici događaju se krupne promjene
i repozicioniranje pojedinih listova. Pokreću se novi naslovi, prije svega
Slobodni tjednik, koji u Hrvatsku uvodi žuto novinarstvo, zatim Globus. Počinje
privatizacija u novinarstvu. Novi list, Glas Istre, Slobodna Dalmacija, pa tjednici
Arena, Privredni vjesnik i neki drugi koriste pogodnosti Zakona o privatizaciji.
Vladajuća stranka, međutim, veoma brzo većinu listova stavlja pod svoj
nadzor. Čvrsti monopol uspostavlja se nad Večernjim listom, Vjesnikom,
Hrvatskom tiskarom i poduzećem za distribuciju novina – Tisak. Glas Slavonije
preuzima se nasilnim putom; Slobodna Dalmacija se manipulacijama i pravnim
smicalicama otima novinarima i prodaje, praktički poklanja tajkunima.
Raspada se sustav Vjesnika. Svaki se dnevnik i tjednik osamostaljuju.
S tržišta nestaju Danas i Start. Pojavljuju se novi medijski vlasnici: EPH s
nizom novinskih i revijalnih izdanja. Uz pomoć stranog kapitala EPH uskoro
prerasta u najznačajniju novinsku medijsku kuću u Hrvatskoj. Nacional, Feral
Tribune, Vijenac, Zarez, Hrvatsko slovo samo su neki od novih naslova koji
se javljaju kao relevantni čimbenici na hrvatskom medijskom tržištu. Tu su
još Glorija, Svijet, Zaposlena, Mila, Auto klub, Arena i mnogi drugi. Zapaža se
‘bijeg’ od političko-informativnih glasila prema zabavnom štivu, što će biti
dominantna odrednica hrvatskog novinstva sljedećih nekoliko godina.
Pojavom Jutarnjeg lista (u sklopu EPH-a) slika se radikalno mijenja
(1998.). Javlja se treći nacionalni političko-informativni dnevnik. Počinje
nemilosrdna borba za politički utjecaj i položaj na tržištu. U EPH ulazi
njemački kapital (WAZ – Westdeutsche Allgemeine Zeitung), a u Večernji list
Styria iz Graza (nakladnik Die Kleine Zeitung i Die Presse).
U 21. stoljeće hrvatsko novinstvo ulazi s oko 500 medija, od kojih
je 14 dnevnika, prisutni su brojni kvalitetni pluralistički tjednici, relativno
razvijeni lokalni dnevnici (Karlovac, Zadar) i tjednici; postoji razvijen
sustav lokalnih radiopostaja i raširen sustav Hrvatske radiotelevizije i
nekoliko komercijalnih televizijskih postaja. Na tržištu dnevnika javlja se
prvi kompaktni list – tabloid 24 sata (2005.), čime počinje novo razdoblje u
hrvatskome novinstvu. Javljaju se i prve hrvatske poslovne dnevne novine
– Poslovni dnevnik. U Hrvatsku ulazi švedski kapital, preko tjednika Business.
hr (2005.), javlja se novi poslovni tjednik Lider. EPH pokreće (2006.) prve besplatne dnevne novine – Metro. Ukratko, tržište novinskih tiskovina stalno
se obogaćuje novim naslovima. Nastaje novo razdoblje u kojem se novine
bore za golo preživljavanje.
Keywords
povijest novinarstva; nacionalni identitet; sloboda izražavanja
Hrčak ID:
41354
URI
Publication date:
1.3.2007.
Visits: 6.490 *