Skip to the main content

Professional paper

Ovodobno stanje prijevoza drva kamionskim skupovima u hrvatskom šumarstvu

Željko Tomašić
Željko Sučić
Mladen Slunjski
Mirko Polaček


Full text: croatian pdf 161 Kb

page 65-71

downloads: 819

cite


Abstract

Daljinski transport drva šumarskim kamionskim skupovima pomoćna je djelatnost unutar temeljne šumarske djelatnosti uporabe šuma. Kako se radi o djeladbi s vrlo visokim proizvodnim troškovima, a istodobno je sve više izložena konkurenciji i tržištu, s pravom se nastoji povisiti njezina svekolika učinkovitost i omogućiti njezin odgovor izazovima tržišta i tržišnih utakmica. Od 1986. do 2000. godine broj kamionskih prijevoznih jedinica u vlasništvu »Hrvatskih šuma « smanjio se s 400 na 250 komada, čemu je vjerojatni razlog povećanje nosivosti kamionskih skupova uz pretpostavku da se prevoze približno iste količine drva. Od 1995. godine do danas zamjetno rastu količine drva koje prevezu poduzetnici i/ili kupci, od 51 % 1995. pa sve do 78 % 2004. Korisna nosivost kamionskoga skupa, kakav najčešće prevozi drvne sortimente u Hrvatskoj, ograničena je i određena ponajprije i gotovo isključivo zakonskim odredbama koje propisuje Pravilnik o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama (NN, 92/05). Osim dopuštenih nosivosti i osovinskih opterećenja, Pravilnik donosi i niz drugih ograničenja za rad šumarskih kamionskih prijevoznih skupova, a osobito je značajno i dimenzijsko ograničenje koje se odnosi na ukupnu dopuštenu duljinu kamionskih prijevoznih skupova. Mogućnosti za povećanje svekolike učinkovitosti i snižavanja troškova rada na prijevozu drva nalaze se na prvom mjestu u povećanju korisne nosivosti kamionskih skupova, i to smanjenjem mase kamionskoga skupa primjenom različitih mjera. Osim povećanjem korisne nosivosti kamionskoga skupa, na prijevoz većih količina drva može se utjecati i povećanjem brzina u prijevozu, uz veći broj i kraće vrijeme trajanja ciklusa (tura) prijevoza. Na to se zadnje može utjecati, osim povećanjem brzina samoga vozila, i povećanjem brzina utovara i istovara tereta, što je u velikoj mjeri vezano uz radne mogućnosti i kakvoću ugrađene dizalice. U budućoj organizacijskoj shemi pri restrukturiranju poduzeća »Hrvatske šume« mora se voditi računa da se jedan određeni (strateški) dio daljinskoga prijevoza drva šumarskim kamionskim skupovima i dalje zadrži u njegovu sustavu zbog posebnosti uvjeta rada i biološko-tehničkih svojstava drva koje se prevozi (visokovrijedno drvo, pokvarljivost, biološki rokovi).

Keywords

kamionski prijevozni skupovi; Hrvatske šume; zakonski okviri; korisna nosivost; povećanje učinkovitosti; snižavanje troškova

Hrčak ID:

5189

URI

https://hrcak.srce.hr/5189

Publication date:

15.12.2005.

Visits: 1.890 *