Original scientific paper
UTJECAJ VISKOZNOSTI ULJA NA FUNKCIONALNE VELIČINE KLIZNIH LEŽAJEVA MOTORA S UNUTARNJIM IZGARANJEM
Ivan Filipović
; Faculty of Mechanical Engineering Sarajevo
Dževad Bibić
; Faculty of Mechanical Engineering Sarajevo
Abstract
Klizni ležajevi na radilici motora s unutarnjim izgaranjem, a posebno na letećim rukavcima, jako su opterećeni elementi. Zbog toga je za njihovo pravilno funkcioniranje potrebno pažljivo definirati radne uvjete, gdje je kvaliteta ulja jedan od vrlo bitnih čimbenika. S aspekta rada kliznih ležajeva bitno je osigurati minimalnu promjenu vizkoziteta ulja u širokom radnom području motora. Izbor ulja s gledišta fizikalnih osobina, u prvom redu odgovarajućeg viskoznosti, ima važno mjesto u području smanjenja gubitaka kod kliznih ležajeva, odnosno povećanju učinkovitosti motora.
U radu je obrađen utjecaj viskoznosti ulja za podmazivanje na radne uvjete kod letećeg rukavca jednog dizelovog motora s predtlačenjem namijenjenog za ugradnju u vozila. Analizirani su parametri: temperatura ulja u ležaju, promjena maksimalne vrijednosti srednjeg tlaka u ulju, minimalni nosivi sloj ulja i udio mješovitog trenja, a sve u funkciji viskoznosti ulja na ulazu u ležaj, pri različitim zazorima sklopa ležaj – rukavac. Prikazani rezultati su dobiveni korištenjem modela i vlastito razvijenih računskih programa za simulaciju uvjeta rada kliznih ležajeva uz eksperimentalnu potvrdu korištenog modela.
Keywords
hidrodinamički klizni ležaj; gledište funkcionalnih svojstava i konstrukcije; iterativni matematički model; predpunjeni dizelov motor; radna temperatura i opterećenje motora; reološka svojstva motornog ulja; čvrstoća mazivog sloja
Hrčak ID:
61932
URI
Publication date:
15.12.2010.
Visits: 6.373 *