Skip to the main content

Original scientific paper

UTJECAJ VISKOZNOSTI ULJA NA FUNKCIONALNE VELIČINE KLIZNIH LEŽAJEVA MOTORA S UNUTARNJIM IZGARANJEM

Ivan Filipović ; Faculty of Mechanical Engineering Sarajevo
Dževad Bibić ; Faculty of Mechanical Engineering Sarajevo


Full text: croatian pdf 405 Kb

page 334-342

downloads: 2.307

cite

Full text: english pdf 386 Kb

page 343-351

downloads: 2.776

cite


Abstract

Klizni ležajevi na radilici motora s unutarnjim izgaranjem, a posebno na letećim rukavcima, jako su opterećeni elementi. Zbog toga je za njihovo pravilno funkcioniranje potrebno pažljivo definirati radne uvjete, gdje je kvaliteta ulja jedan od vrlo bitnih čimbenika. S aspekta rada kliznih ležajeva bitno je osigurati minimalnu promjenu vizkoziteta ulja u širokom radnom području motora. Izbor ulja s gledišta fizikalnih osobina, u prvom redu odgovarajućeg viskoznosti, ima važno mjesto u području smanjenja gubitaka kod kliznih ležajeva, odnosno povećanju učinkovitosti motora.
U radu je obrađen utjecaj viskoznosti ulja za podmazivanje na radne uvjete kod letećeg rukavca jednog dizelovog motora s predtlačenjem namijenjenog za ugradnju u vozila. Analizirani su parametri: temperatura ulja u ležaju, promjena maksimalne vrijednosti srednjeg tlaka u ulju, minimalni nosivi sloj ulja i udio mješovitog trenja, a sve u funkciji viskoznosti ulja na ulazu u ležaj, pri različitim zazorima sklopa ležaj – rukavac. Prikazani rezultati su dobiveni korištenjem modela i vlastito razvijenih računskih programa za simulaciju uvjeta rada kliznih ležajeva uz eksperimentalnu potvrdu korištenog modela.

Keywords

hidrodinamički klizni ležaj; gledište funkcionalnih svojstava i konstrukcije; iterativni matematički model; predpunjeni dizelov motor; radna temperatura i opterećenje motora; reološka svojstva motornog ulja; čvrstoća mazivog sloja

Hrčak ID:

61932

URI

https://hrcak.srce.hr/61932

Publication date:

15.12.2010.

Article data in other languages: english

Visits: 6.373 *