Professional paper
OSIGURANJE ODGOVORNOSTI BRODARA PUTEM P&I KLUBOVA SHIPOWNERS' LIABILITY INSURANCE THROUGH P&I CLUBS
Marija Medić
; Ministarstvo financija, Zagreb
Abstract
Pomorsko osiguranje razvijalo se usporedno s razvojem prekomorske trgovine prilagođujući se pri tome gospodarstvenim okolnostima i potrebama robnog prometa i transporta. U suvremeno doba nije moguće niti zamisliti pomorski promet bez odgovarajuće zaštite osiguranjem. Zbog visokih osiguranih vrijednosti brodova i specifičnih rizika postoji duga tradicija pravila i uvjeta osiguranja koji se primjenjuju u gotovo cijelom svijetu. Zaštita se postiže sklapanjem ugovora o pomorskom osiguranju, međutim rizike odgovornosti prema trećim osobama brodari osiguravaju učlanjenjem u P&I klubove (Protection and Indemnity Clubs – P&I Clubs) specijalizirane za takva pokrića. P&I klubovi osiguravaju odgovornost brodara za štete nanesene tuđoj imovini ili drugim osobama, a u vezi s plovidbom i poslovanjem broda. Izvor odgovornosti brodara pri obavljanju plovidbenih djelatnosti može biti ugovorna odgovornost, izvanugovorna odgovornost i obveze prema posadi. Pokriće se pruža u granicama odgovornosti koje su propisane za brodara odnosno pruža se pokriće zakonske odgovornosti brodara, a u skladu s glavnim načelom na kojem funkcionira osiguranje u P&I klubovima – načelo „pay to be paid“ (tzv. first pay rule). Danas, 13 P&I klubova udruženih u Međunarodno udruženje P&I klubova (International Group of P&I Clubs – IGP&I) pružaju preko 90% pokrića u svjetskom pomorstvu.
Keywords
P&I klubovi; odgovornosti brodara; naelo „pay to be paid“; rizici i štete
Hrčak ID:
67843
URI
Publication date:
15.12.2010.
Visits: 5.293 *