Original scientific paper
https://doi.org/10.5559/di.20.4.02
IZMEĐU VRIJEDNOSTI OBRAZOVANJA I NEGATIVNOGA SOCIOKULTURNOG NASLJEĐA
Antun ŠUNDALIĆ
orcid.org/0000-0001-9261-834X
; Faculty of Economics, Osijek
Željko PAVIĆ
orcid.org/0000-0001-7027-4451
; Faculty of Economics, Osijek
Abstract
Unatoč složenosti pojma meritokracije, u meritokratskim bi
društvima društveni položaj i društvene nagrade trebali biti
usko povezani sa stupnjem obrazovanja pojedinaca. U
hrvatskom je društvu nemeritokratsko, koruptivno ponašanje
vrlo izraženo, a objašnjenja njegovih uzroka kreću se od
upozoravanja na nepovoljno sociokulturno nasljeđe
(tradicionalna seljačka kultura, socijalizam) do racionalne
adaptacije na društvenu stvarnost. U ovome se radu, na
osnovi istraživanja prihvaćenosti vrijednosti obrazovanja kao
mehanizma društvene selekcije i nagrađivanja te prihvaćanja
koruptivnih načina dolaženja do društvenog uspjeha,
pokušava utvrditi u kojoj se mjeri još uvijek može govoriti o
negativnom utjecaju sociokulturnoga nasljeđa. Istraživanje
rađeno na prigodnom uzorku studenata Sveučilišta J. J.
Strossmayera u Osijeku na početku 2011. godine pokazalo je
da ispitanici smatraju kako se procesi zauzimanja društvenih
položaja odvijaju nemeritokratski. Međutim, kod samih
ispitanika istodobno prevladava meritokratski svjetonazor, dok
se manji dio njih adaptirao na društvenu stvarnost prihvaćajući
u isti mah vrijednost obrazovanja, ali iskazujući i prihvaćanje
koruptivnoga ponašanja. Imajući na umu da se kod većine
onih koji su spremni na koruptivno ponašanje pojavljuje
vrijednosna disonanca, autori zaključuju da u pozadini ove
spremnosti vjerojatno stoji racionalna adaptacija na stvarnost.
Keywords
obrazovanje; meritokracija; vrijednosna disonanca; društvene vrijednosti; korupcija
Hrčak ID:
75844
URI
Publication date:
31.12.2011.
Visits: 4.017 *