Acta turistica, Vol. 21 No. 2, 2009.
Preliminary communication
OCJENA KONKURENTNOSTI TURISTIČKE DESTINACIJE -SPECIFIČNOSTI I OGRANIČENJA
Ivo Kunst
; Institute for tourism, Zagreb, Croatia
Abstract
Polazeći od teoretskog koncepta i odrednica nacionalne konkurentnosti, rad uspostavlja poveznicu s teorijom konkurentnosti turističke destinacije, razmatra bitne odrednice i praktična ograničenja globalno poznatih konceptualnih modela konkurentnosti turističke destinacije te propituje metodološku utemeljenost u praksi primjenjivanih modela za utvrđivanje i/ili usporedbu turističke konkurentnosti različitih zemalja. Provedena analiza upućuje na sljedeće zaključke: a) konceptualni modeli konkurentnosti tudstičke
destinacije, uslijed svoje kompleksnosti, imaju ponajviše obrazovno-kognitivnu funkciju te nisu od prevelike koristi za enipirijsko utvrđivanje konkurentske sposobnosti turističkih destinacija, b) u praksi primjenjivani empirijski modeli utvrđivanja konkurentske sposobnosti tudstičkih destinacija, ponajviše uslijed oslanjanja na prevelik broj pokazatelja društveno-ekonomske razvijenosti, kao i zanemarivanja doživljajnog supstrata kao temelja diferencijacije, svode se na relativno površne i ne previše relevantne indikacije
"mjesta na svjetskoj ljestvici" konkurentnosti, c) problematici utvrđivanja konkurentnosti turističke destinacije potrebno je pristupiti na način koji će omogućavati proaktivnu destinacijsku politiku i postupno unapredivanje konkurentske sposobnosti, pri čemu naglasak valja stavljati ponajviše na činitelje resursno-atrakcijske
unikatnosti, činitelje koji određuju uspješnost destinacijskog menadžmenta, odnosno činitelje koji podržavaju destinacijski turistički razvitak. Sukladno tome, predlaže se i altemativni pristup utvrđivanju (ocjeni) destinacijske konkurentnosti.
Keywords
konkurentnost; turizam; turistička destinacija; ocjena
Hrčak ID:
76238
URI
Publication date:
1.12.2009.
Visits: 4.646 *