Skip to the main content

Professional paper

Emocije i identitet povezani s kultom smrti u antičkoj i suvremenoj Grčkoj

Evy Johanne Håland ; Bergen, Norveška


Full text: croatian pdf 178 Kb

page 215-236

downloads: 2.418

cite

Full text: english pdf 2.665 Kb

page 183-214

downloads: 1.930

cite


Abstract

U članku se razmatraju emocije i identitet povezani s grčkim kultom smrti kako
bi se pokušale objasniti određene suvremene političke pojave u mediteranskom
području. U tom je području kult mrtvih zajednički kulturni obrazac. Zašto je
taj kult toliko žilav? Što je kult smrti i kako se on očituje? U članku se razmatra
njegova trajna važnost u dijelu grčkoga kulturnog prostora, gdje je autorica provela
nekoliko terenskih istraživanja. Kako bi se pojasnila dugotrajnost ovoga kulturnog
obrasca, raspravlja se o karakterističnim aspektima povezanim s kultom
smrti u grčkoj tradiciji: rasprava se temelji na usporedbi svetkovina posvećenih
preminulim osobama i domaćih posmrtnih obreda sa starim izvorima. Slijedom
toga daje se analitički pregled odnosa između kulta smrti posvećenog pokojniku u
antičkom i suvremenom društvu, kako se očituje kroz tužaljke, ukope i naknadne
rituale sjećanja. Suvremeni kućni obredi koje ljudi izvode za svoje mrtve utječu
na službene ideološke rituale, i obrnuto, kućni obredi odražavaju njihovu javnu
izvedbu. Proučavanje suvremene prakse kulta, otkriva mnoge paralele sa službenim
kultom u starini, i navodi na načine kojima moderni rituali mogu baciti novo
svjetlo na antičke rituale i obrnuto. U članku se nastoji pokazati kako se nove ideologije
moraju prilagoditi starim ritualima i vjerovanjima i kako su javni i kućni
rituali povezani. Naposljetku, sugerira se kako te sličnosti mogu predstavljati
zajednički način izražavanja u širem kontekstu u čijem je središtu mediteransko
kulturno značenje emocija.

Keywords

emocije; identitet; kult smrti; pogrebni običaji; Grčka

Hrčak ID:

77036

URI

https://hrcak.srce.hr/77036

Publication date:

28.12.2011.

Article data in other languages: english

Visits: 5.597 *