Skip to the main content

Review article

Regulacija budnosti i spavanja u adolescenciji: Biološki, bihevioralni i socijalni aspekti

Adrijana Košćec ; Institute for Medical Research and Occupational Health
Biserka Radošević-Vidaček ; Institute for Medical Research and Occupational Health
Marija Bakotić ; Institute for Medical Research and Occupational Health


Full text: croatian pdf 610 Kb

page 223-238

downloads: 1.685

cite


Abstract

Rezultati istraživanja provedenih diljem svijeta pokazali su da u periodu adolescencije dolazi do značajnih promjena u karakteristikama spavanja: što su stariji, adolescenti imaju sve veću tendenciju odlaziti na spavanje kasnije i buditi se kasnije. Ovakve karakteristike spavanja posljedica su promjena u biološkim mehanizmima regulacije budnosti i spavanja – pomaka u fazi endogenih cirkadijurnih ritmova prema kasnijim satima i sporije akumulacije homeostatskog pritiska spavanja tijekom dana. Na karakteristike spavanja adolescenata djeluju i različiti vanjski čimbenici, od kojih je izuzetno značajan raspored nastave. Adolescenti u velikom broju zemalja pohađaju školu s početkom nastave ujutro. Stoga je u školskom tjednu njihovo vrijeme buđenja određeno ranim jutarnjim početkom nastave. Zbog toga u dane nastave spavaju kraće nego što im je potrebno. Kako bi nadoknadili izgubljeno spavanje i ostvarili potrebno trajanje spavanja, vikendom i praznicima spavaju duže nego u školskom tjednu. Pokazalo se da se nedovoljno spavanje tijekom školskog tjedna negativno odražava na njihovo dnevno funkcioniranje, slabiji školski uspjeh i probleme u ponašanju. Ispitivanja karakteristika spavanja hrvatskih adolescenata koji pohađaju nastavu jedan tjedan ujutro, a drugi poslijepodne, upozorila su na neke prednosti dvosmjenske organizacije nastave glede trajanja spavanja i dnevnog funkcioniranja adolescenata.

Keywords

budnost; spavanje; biološki mehanizmi; cirkadijurni ritam; homeostatski pritisak

Hrčak ID:

81519

URI

https://hrcak.srce.hr/81519

Publication date:

15.12.2008.

Article data in other languages: english

Visits: 3.594 *