Review article
Adam (Ādēm) u Kur’anu
Ivan Macut
orcid.org/0000-0001-8343-8902
; Papinsko sveučilište Antonianum u Rimu, Rim, Italija
Abstract
Rad obrađuje lik Adama (Ādēm) koji je prema Kur’anu i islamskome učenju prvi stvoreni čovjek, prvi musliman, prvi prorok, utemeljitelj Kabe te ujedno i praotac cijeloga čovječanstva te kao takav ima posebno mjesto u Islamu. Članak je podijeljen na četiri dijela. Prvi dio nosi naslov »Stvaranje prvoga čovjeka«. U njemu je prikazano kur’ansko učenje o stvaranju te poseban položaj koji prvoga čovjeka izdiže nad druga bića, uključujući i anđele. U drugome dijelu, pod naslovom »Grijeh i napuštanje rajskoga vrta«, prikazano je na koji način Kur’an opisuje Adamov (Ādēm) grijeh i značenje toga grijeha za njegovo buduće potomstvo, a time i za cijelo čovječanstvo. U Kur’anu ne postoji učenje o istočnome grijehu niti o prenošenju Adamova (Ādēm) grijeha na njegove sinove i buduće potomstvo. Treći dio rada, pod naslovom »Kajin, Abel i ostalo čovječanstvo«,
bavi se Adamovim (Ādēm) potomstvom, prvim ubojstvom (bratoubojstvom) te originalnošću kur’anskoga odlomka o dvojici Adamovih (Ādēm) sinova u odnosu na Stari zavjet. Naime, u Kur’anu stoji rasprava dvojice braće u kojoj jedan izravno govori drugomu da će ga ubiti jer Bog nije prihvatio njegovu žrtvu. Drugi brat ne bježi niti se pravda, nego na nasilje odgovara nenasiljem. Kur’an jasno uči da Bog ne tolerira nikakvo nasilje među ljudima. Četvrti i posljednji
dio, naslovljen je: »Adam poslanik (rasūl) i prorok (nabī)«. Iako se u Kur’anu ne spominje izričito da je Adam (Ādēm) prorok, ipak, iz različitih kur’anskih tekstova, moguće je zaključiti da je prepoznat i čašćen u Islamu kao prorok i poslanik. Ako se usporede kur’anski tekstovi o Adamu (Ādēm) s biblijskima, vidi se da se sveti tekstovi u nekim točkama razilaze, a u nekima poklapaju.
Keywords
Adam (Ādēm); Kur’an; stvaranje; grijeh; potomstvo; prorok
Hrčak ID:
91251
URI
Publication date:
22.11.2012.
Visits: 11.092 *