Review article
https://doi.org/10.5559/di.20.2.13
VRTLOG NOVOGA SVIJETA
Mauro DUJMOVIĆ
; Juraj Dobrila University of Pula, Pula
Abstract
Aldous Huxley napisao je roman Vrli novi svijet 1932. godine,
dok je George Orwell napisao svoj roman 1984. negdje
između 1945. i 1948. godine. Izrazit očaj, krajnji pesimizam i
besperspektivnost čovjekove sadašnjosti i budućnosti glavne su
odlike ovih romana, a upozorenje se odnosi na činjenicu da
ako se u tijeku povijesti i razvoja ljudskoga društva nešto ne
promijeni, ljudi će širom svijeta izgubiti većinu svojih ljudskih
obilježja i postati automati bez duše, a da toga neće biti ni
svjesni. U Vrlom novom svijetu utjecaj medija na ljude toliko je
očit da stanovništvo nesvjesno upotrebljava komercijalni jezik
oglašavanja u svom govoru. Orwell je precizno anticipirao
središnje mjesto koje će televizor zauzeti u domovima i upotrebu
tog najrazvijenijega komunikacijskog medija kao instrumenta
indoktrinacije i društvene kontrole. Osim sličnosti fikcijskih
svjetova iz Orwellove 1984. i Huxleyjeva Vrlog novog svijeta s
današnjim društvom, rad tematizira potrošnju kao način
življenja u modernom društvu i utjecaj masovnih medija na
razvoj potrošačkoga mentaliteta. Ono što slijedi zapravo je
verifikacija temeljne hipoteze rada da su masovni mediji kreatori
utopijske i magične zbilje koju nastoje povezati sa stvarima-
-robama kako bi osnažile kapitalizam i potrošačko društvo.
Keywords
mediji; potrošnja; tehnologija; suvremeno društvo; tehnološki napredak
Hrčak ID:
69570
URI
Publication date:
15.6.2011.
Visits: 6.474 *