Original scientific paper
Percepcija religijskih simbola u hrvatskom društvu: križ, polumjesec i Davidova zvijezda
Tijana Trako Poljak
orcid.org/0000-0002-0846-2889
; Department of Sociology, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Zagreb
Abstract
Odnos prema religijskim simbolima otkriva stav prema tim religijama. Danas se u javnoj sferi posebno upotrebljava moć vizualne reprezentacije u iznošenju tog stava (isticanje religijskih simbola ili zabrana njihovog isticanja pa čak i javno paljenje). U radu se integracijom Durkheimovog shvaćanja simbola s teorijom simboličkog interakcionizma dolazi do (radne) distinkcije „univerzalnih” i „partikularnih” simbola. Istraživanjem percepcije „univerzalnih” religijskih simbola moguće je dublje istražiti relacijske dimenzije identiteta - odnos prema „sebi” (svojoj religiji) i „drugome” (religiji drugih) te je ovo i prvo takvo istraživanje u nas. Istraživanje je provedeno na reprezentativnom uzorku građana/ki Republike Hrvatske (2010.; N=1008). Cilj istraživanja bio je utvrditi: 1) opću percepciju „univerzalnih” simbola triju religija u Hrvatskoj: križ (kršćanstvo), polumjesec (islam) i Davidova zvijezda (židovstvo); 2) odgovaraju li rezultati dodatnom instrumentu anketnog upitnika koji je direktno istraživao mišljenja o pripadnicima ovih religija; 3) postojanje predviđene faktorske strukture percepcije religijskih simbola: evaluacija i aktivnost; i 4) povezanost percepcije s religijskim obilježjima ispitanika. Instrument se sastojao od ljestvice semantičkog diferencijala s 10 bipolarnih pridjeva. U obradi podataka korištene su metode univarijatne, bivarijatne i multivarijatne statistike. Rezultati su potvrdili početne hipoteze te je opći zaključak da hrvatsko društvo značajno najpozitivnije percipira simbol križa (simbol „sebe”, jer je većina ispitanika bila katoličke, odnosno kršćanske vjeroispovijesti), zatim Davidove zvijezde pa polumjeseca. Na instrumentu je dobivena očekivana faktorska struktura te usporedbom s anketnim upitnikom visoka pozitivna korelacija rezultata.
Keywords
kolektivne reprezentacije; značenjski simbol; socijalni simbolizam; simbolički interakcionizam; „univerzalni” simbol; „partikularni” simbol; percepcija; religijski simboli; kršćanstvo; islam; židovstvo; relacijski identitet
Hrčak ID:
70814
URI
Publication date:
20.7.2011.
Visits: 7.233 *