Skip to the main content

Preliminary communication

Rasprostranjenost lean koncepata u hrvatskoj prerađivačkoj industriji

Jasna Prester
Filip Ivanko


Full text: croatian pdf 398 Kb

page 105-122

downloads: 916

cite


Abstract

Još uvijek se znanstvenici ne slažu po pitanju što sve spada u lean proizvodnju, ali se znanstvenici slažu da je to menadžerska filozofija koja se razvija. Prema najnovijim istraživanjima obuhvaća koncept upravo na vrijeme (JIT), potpuno upravljanje kvalitetom, potpuno preventivno održavanje i upravljanje ljudskim potencijalima. Doprinos ovog rada je sistematizacija literature kako bi se identificiralo što spada u lean proizvodnju, a zatim je dan prikaz zastupljenosti tih praksa u hrvatskim proizvodnim poduzećima. Testirale su se tri hipoteze H1 - veća poduzeća imaju veću razinu korištenja lean koncepata (potvrđena), H2 - razina upotrebe lean-a je veća u diskretnoj industriji (nije potvrđena u skladu sa istraživanjima) i H3 - poduzeća s većom razinom lean-a imaju bolje poslovne rezultate (potvrđena regresijskom analizom). Budući da uvođenje lean-a u poduzeće u kratkom roku čak može dovesti do smanjenja produktivnosti, a koristi se ostvaruju tek u dužem roku, predlaže se da se ponovi ispitivanje i provjeri jesu li se performanse hrvatskih poduzeća u odnosu na razinu korištenja lean-a popravile. Istraživanje je pokazalo da se lean alati u prosjeku počeli uvoditi 2002. godine pa se to još uvijek smatra ranom fazom uvođenja lean menadžmenta.

Keywords

Lean proizvodnja; hrvatska proizvodnja; lean alati

Hrčak ID:

74504

URI

https://hrcak.srce.hr/74504

Publication date:

1.12.2011.

Visits: 2.098 *