Agriculture, Vol. 17 No. 2, 2011.
Original scientific paper
UTJECAJ PONAVLJANJA PROHODA TRAKTORA NA NEKA FIZIKALNA SVOJSTVA PRAŠKASTO-ILOVASTOGA TLA
Dubravko Filipović
orcid.org/0000-0001-6845-4365
; Faculty of Agriculture, University of Zagreb, Zagreb, Croatia
Stjepan Husnjak
; Faculty of Agriculture, University of Zagreb, Zagreb, Croatia
Silvio Košutić
; Faculty of Agriculture, University of Zagreb, Zagreb, Croatia
Zlatko Gospodarić
; Faculty of Agriculture, University of Zagreb, Zagreb, Croatia
Igor Kovačev
; Faculty of Agriculture, University of Zagreb, Zagreb, Croatia
Krešimir Čopec
; Faculty of Agriculture, University of Zagreb, Zagreb, Croatia
Abstract
Cilj ovoga rada bio je odrediti zbijanje tla prouzročeno kretanjem traktora po neobrađenome vlažnome praškastoilovastom tlu (Mollic Fluvisol). Za određivanje zbijenosti tla praćene su promjene u penetrometarskom otporu, volumnoj gustoći i ukupnome porozitetu tla. Postupci uključuju deset prohoda traktora s pogonom na sva četiri kotača, snage motora 54,0 kW i mase 3560 kg (1580 kg na prednjoj osovini i 1980 kg na stražnjoj osovini, međuosovinskoga razmaka 2,41 m). Na traktoru su bili dijagonalni pneumatici, sprijeda 11.2-24, a straga 16.9-30, s tlakom od 160 kPa i 100 kPa. Brzina kretanja traktora tijekom prohoda preko pokusnih parcela bila je 5,0 km h-1. U usporedbi s početnim stanjem tla, svaki prohod traktora prouzročio je povećanje penetrometarskog otpora na svim dubinama, a prosječno povećanje, ako se računaju svi slojevi, bilo je 9,8, 18,5 i 26,1% nakon jednog, pet i deset prohoda. Volumna se gustoća također povećala nakon prohoda traktora, ali je povećanje u postocima bilo manje. Prosječno povećanje, u usporedbi s početnim stanjem, bilo je 3,6, 9,5 i 12,9% nakon jednog, pet i deset prohoda. Ukupni se porozitet tla smanjio nakon prohoda traktora, a prosječno je smanjenje iznosilo 4,5, 16,5 i 20,8% nakon jednog, pet i deset prohoda traktora.
Keywords
zbijanje tla; pneumatici; penetrometarski otpor; volumna gustoća; ukupni porozitet
Hrčak ID:
75837
URI
Publication date:
20.12.2011.
Visits: 1.788 *