Professional paper
KEKS – kratki edukacijski knjižnični seminari, primjer poučavanja korisnika Knjižnice instituta “Ruđer Bošković” u Zagrebu
Ivana Pažur
orcid.org/0000-0003-3200-0841
Bojan Macan
orcid.org/0000-0003-1138-4188
Abstract
Među mnogobrojnim tradicionalnim i novim knjižničnim ulogama u suvremenom društvu, poučavanje se zasigurno ubraja u jednu od važnijih. Osim što knjižnica korisnicima pruža mnogobrojne izvore informacija, različitim vidovima poučavanja nastoji ih osposobiti i za brzo i lako korištenje tih izvora, poglavito u digitalnom obliku.
Knjižnica Instituta “Ruđer Bošković” prepoznala je važnost poučavanja korisnika još 2003. godine, kada je pokrenula Kratke edukacijske knjižnične seminare poznate pod kraćim nazivom KEKS. KEKS-i su bili koncipirani kao polusatni seminari koje su vodili djelatnici Knjižnice, a održavali su se u prostorijama pojedinih zavoda/laboratorija, kamo su djelatnici Knjižnice odlazili na poziv znanstvenika, zajedno s potrebnom opremom za izvođenje seminara. Ponuđene teme bile su prilagođene tadašnjim potrebama znanstvenika na Institutu i informacijskim trendovima u znanstvenoj zajednici, a ticale su se pretraživanja baza podataka, izrade Power point prezentacija i postera, korištenja elektroničkih časopisa te usluga međuknjižnične posudbe. Nakon stanke od dvije godine, 2006. godine pokrenut je novi ciklus seminara s aktualnim temama, no odaziv znanstvenika nije bio zadovoljavajući. Nakon spomenuta dva ciklusa KEKS-a, poučavanje korisnika održavano je sporadično na zahtjev pojedinih korisnika, ponekad čak i u sklopu poslijediplomskog studija.
Najnoviji ciklus seminara započeo je tijekom 2010. godine, ovaj put u ponešto izmijenjenoj koncepciji. Odustalo se od odlazaka u prostorije pojedinih laboratorija/zavoda jer su se pri održavanju prethodnih KEKS-a uočili pojedini nedostaci takve metodologije održavanja poučavanja te se produžilo trajanje pojedinih seminara. Naime, umjesto dotadašnjih polusatnih predavanja, uvedene su radionice u trajanju od sat i pol, te četrdeset i pet minutna predavanja, a KEKS-i su se održavali dvaput mjesečno u prostorijama Knjižnice na unaprijed pripremljenoj računalnoj opremi. Broj polaznika je ograničen na najviše deset kako bi bio omogućen individualiziran pristup svakom polazniku. Tematika KEKS-a je ponovno osvježena u skladu s trenutnim aktualnostima u svijetu znanstvenih informacija i procjenama potreba korisnika. Tako su teme novih KEKS-a obuhvaćale područje pretraživanja znanstvenih informacija (elektroničkih časopisa, baza podataka, knjižničnih kataloga), citatnih analiza i korištenja programa za bibliografsko upravljanje (Zotero).
U posljednjem ciklusu održana su dvadeset i četiri seminara. S ciljem analiziranja njihove kvalitete, te utvrđivanja novih tema koje zanimaju korisnike, prišlo se njihovom anketiranju. Dosadašnji rezultati pokazuju iznimno zadovoljstvo i velik interes korisnika.
Keywords
KEKS; poučavanje korisnika; Knjižnica Instituta “Ruđer Bošković” Zagreb
Hrčak ID:
80578
URI
Publication date:
8.3.2011.
Visits: 1.861 *