Skip to the main content

Original scientific paper

Daj mi to napisaj: preopćavanja glagolske osnove u usvajanju hrvatskog jezika

Gordana Hržica orcid id orcid.org/0000-0001-6067-9148 ; Faculty of Education and Rehabilitation Sciences


Full text: croatian pdf 264 Kb

page 189-208

downloads: 833

cite


Abstract

Usvajanje morfološkog sustava složen je zadatak u jezičnom usvajanju. Kako bi ga olakšali,
mladi govornici rabe različite strategije pojednostavnjivanja. Pojednostavnjivanja sustava
s vremenom se u urednome jezičnom razvoju gube i jezik mladoga govornika postaje
sve sličniji onomu odraslih govornika. Rekonstrukcija strategija pojednostavnjivanja
moguća je proučavanjem preopćavanja (engl. overregularizations), specifične skupine
pogrešaka u spontanome govornom jeziku. Prijašnja istraživanja i teorijska promišljanja
izdvajaju transparentnost i produktivnost glagolskih paradigmi kao osnovne kriterije opisa
preopćavanja glagola tijekom jezičnog usvajanja. Ovaj rad opisuje istraživanje glagolskih
preopćavanja u usvajanju hrvatskog jezika.
Polazi se od glagolskih paradigmi opisanih u sustavu glagolskih vrsta i razreda kako
bi se klasificirala glagolska preopćavanja. U kroatističkoj su literaturi glagoli svrstani u
vrste i razrede s obzirom na razliku između infinitivne i prezentske osnove. Veći se
dio preopćavanja sastoji od odabira pogrešnog oblika osnove u tvorbi glagolskog oblika
(pr. infinitivna osnova: pis–a–, prezentska osnova: piš–e–, ispravan oblik: piš–e–m,
preopćavanje: *pis–a–m). Izdvojena su sva glagolska preopćavanja iz Hrvatskog korpusa
dječjeg jezika (Kovačević, 2002.), longitudinalnog korpusa koji sadržava transkripte govornog
jezika troje djece koja usvajaju hrvatski jezik. Djeca su snimana više puta na mjesec,
od progovaranja do otprilike treće godine života. Sva su preopćavanja kategorizirana s
obzirom na pripadnost glagola glagolskoj vrsti ili razredu te na pripadnost preopćenog
oblika glagolskoj vrsti ili razredu. Analiza pokazuje da je u hrvatskome transparentnost
određene glagolske vrste ili razreda ključna za opisivanje preopćavanja. Utjecaj produktivnosti
nije se mogao odrediti jer ne postoje glagolske vrste koje su produktivne, a da
istovremeno nisu i transparentne.

Keywords

jezično usvajanje; usvajanje morfološkoga sustava; poopćavanje gramatičkoga sustava; glagolske vrste; hrvatski jezik

Hrčak ID:

94342

URI

https://hrcak.srce.hr/94342

Publication date:

27.12.2012.

Article data in other languages: english

Visits: 2.406 *