Review article
Opravdanje po vjeri. Sola fides numquam sola
Ivan Macut
orcid.org/0000-0001-8343-8902
; Collegio internazionale "Antonianum", Roma
Abstract
U ovom radu želimo kroz pet ključnih teoloških termina pobliže
razjasniti protestantsko učenje o opravdanju po vjeri. Prvi termin
hominem iustificari fide (čovjek se opravdava vjerom) ima za cilj
opisati na koji je način potrebno shvatiti pojam vjera. Ferrario
smatra kako se vjera ne treba shvatiti kao skup doktrina (fides
quae creditur), tj. ne radi se o dogmatskim sadržajima vjere, nego
je vjera djelo Božje riječi. U njoj se nalazi i sadržajni i psihološki
vid, ali vjera nije u potpunosti niti sadržaj niti psihologija. Simul
iustus et peccator (istovremeno pravednik i grješnik) govori
kako je čovjek u potpunosti pravedan i u potpunosti grješnik.
Događaj opravdanja nije odvojiv od Božje riječi u vjeri. Naime,
protestanti drže kako samo riječ koja je primljena u vjeri može
zapravo identificirati dobra djela ako su ona plod opravdanja.
Čovjekova ljubav može biti prepoznata kao takva samo po
riječi u vjeri. Treći termin natura peccati est non velle esse
peccatum (narav grijeha jest da nije grijeh) uči kako je grijeh i
zlo moguće prepoznati isključivo u vjeri. Samo riječ Božja može
identificirati bilo grješnika bilo grijeh. Govor o grijehu unutar
učenja o opravdanju želi reći kako je grijeh i zlo moguće spoznati
i prepoznati jedino preko riječi Božje. Samo po toj Riječi moguće je
grijeh nazvati njegovim pravim imenom i na taj ga način ispravno
okarakterizirati. Solus Christus znači kako Krist označava kraj
vjerovanja da čovjek sam svojim snagama može dobrim djelima i
svojim surađivanjem s Bogom, osigurati pristup istom tom Bogu.
Za kršćane je događaj Isusa Krista središte vremena i povijesti
koji se dogodio u prošlosti i koji nam je povijesno dohvatljiv. Za kršćane središte je već postignuto, ali kraj još treba doći. Na
koncu, termin sola fides numquam sola (sama vjera nikad nije
sama) kaže kako čovjek svojim djelima ne sudjeluje niti surađuje
s Bogom niti u svom niti u opravdanju nekoga drugog čovjeka.
Djela ne doprinose ni na koji način opravdanju. Vjera sama
opravdava jer prepoznaje Boga koji je sam već djelovao u Isusu
Kristu te smo jednom zauvijek prepoznati od Boga i opravdani.
Ipak, svjestan ovoga opravdani grješnik počinje činiti dobro za
svijet u kojem živi i za drugog čovjeka. To čini ne da bi svojim
dobrim djelima sebe opravdao ili postigao konačno spasenje, jer
to je Bog u Isusu Kristu već učinio na savršen način, nego mi
kao opravdani grješnici iz ljubavi prema Bogu i bližnjemu činimo
dobro.
Keywords
opravdanje po vjeri; Isus Krist; sola fides; milost
Hrčak ID:
99457
URI
Publication date:
2.4.2013.
Visits: 2.599 *