Skip to the main content

Professional paper

Zastupljenost ekoloških tema u udžbenicima predmeta Priroda i društvo u Republici Hrvatskoj i Federaciji Bosne i Hercegovine

Daniela Novoselić orcid id orcid.org/0000-0002-8090-897X
Irella Bogut
Zvonimir Užarević ; Faculty of Primary Education in Osijek University of Josip Juraj Strossmayer


Full text: croatian pdf 1.133 Kb

page 129-145

downloads: 188

cite


Abstract

Predmet ovog rada jest ustvrditi zastupljenost tema koje su u funkciji odgoja i obrazovanja za okoliš u udžbenicima predmeta Priroda i društvo od prvog do četvrtog razreda u osnovnim školama Republike Hrvatske i Federacije Bosne i Hercegovine te temeljem toga dati preporuke za izmjene i dopune Nastavnoga plana i programa. Sukladno odredbama Zakona o udžbenicima, za ovo su istraživanje korišteni udžbenici i njima pripadajuća dopunska nastavna sredstva koja su objavljena u Katalogu obveznih udžbenika i pripadajućih dopunskih nastavnih sredstava u Republici Hrvatskoj i Federaciji Bosne i Hercegovine. Kvalitetni i dostatni ekološki sadržaji u udžbenicima kao i suvremene strategije poučavanja preduvjet su stjecanju temeljnih prirodoslovnih kompetencija, razvoju odgovornog stava prema prirodi i okolišu, što pridonosi razvijanju potrebe za usklađivanjem čovjekovih potreba s očuvanjem prirode. Učenjem o ekološkim temama učenici razvijaju logičko, stvaralačko i kritičko mišljenje, usvajaju znanja potrebna za očuvanje prirode, izgrađuju se pozitivni stavovi prema uporabi prirodnih bogatstava uz održivi razvoj, čuvajući prirodnu ravnotežu i biološku raznolikost. Rezultati ukazuju na izuzetno slabu zastupljenost ekoloških tema u navedenim udžbenicima. Postojeći sadržaji ne potiču konceptualno razumijevanje i rješavanja problema. Program je neusklađen sa zahtjevima koje suvremeno društvo postavlja pred školu. Programska koncepcija ekoloških sadržaja udžbenika iz Prirode i društva ne prati razvoj matičnih znanosti (biologije, geografi je) i nisu prilagođeni stupnju kognitivnoga razvoja učenika. Rezultati ovog istraživanja pokazuju potrebu promjene paradigme u smjeru izrade suvremenog Nastavnog plana i programa s povećanim brojem ekoloških tema sa svrhom uspješnijeg usvajanja znanja i stavova za očuvanje prirode.

Keywords

ekologija; odgovorni stav prema prirodi; Priroda i društvo; prirodoslovne kompetencije

Hrčak ID:

99765

URI

https://hrcak.srce.hr/99765

Publication date:

26.3.2013.

Article data in other languages: english italian

Visits: 1.359 *