Skip to the main content

Original scientific paper

https://doi.org/10.5559/di.22.2.04

Doživjeti Dalmaciju: što čini osjetilni krajobrazni identitet dalmatinske regije?

Maja KLJENAK ; University of Ljubljana, Biotechnical Faculty
Slavko KURDIJA ; University of Ljubljana, Faculty of Social Sciences
Marko POLIČ ; University of Ljubljana, Faculty of Arts
Mojca GOLOBIČ ; University of Ljubljana, Biotechnical Faculty


Full text: english pdf 9.114 Kb

page 277-302

downloads: 1.882

cite


Abstract

Okosnicu rada čini koncept krajobraznog identiteta promatran iz nove perspektive – perspektive pet osnovnih ljudskih osjetila: vida, sluha, njuha, opipa i okusa. Naime, krajobrazni (i općenito prostorni) identitet uglavnom se shvaća kao fenomen utemeljen na prepoznatljivim vizualnim karakteristikama. Međutim, sva je okolina multiosjetilni medij, bogat informacijama iz svih područja percepcije, a i čovjek je multiosjetilno biće i doživljava okolinu s više osjetila. U skladu s tim, ishodišna je pretpostavka rada ideja da se identifikacija čovjeka, odnosno društva, s prostorom ne odvija samo kroz interakciju s njezinim vizualnim nego i auditornim, olfaktornim, taktilnim, pa i gustatornim značajkama. Za područje istraživanja odabrana je dalmatinska regija. Primjenom metode analize sadržaja, na uzorcima lirskih pjesama te promotivnih (pretežno turističkih) materijala, cilj je bio ispitati na kojim se obilježjima, vizualnim i nevizualnim, temelji društvena predodžba dalmatinskoga krajobraza. Rezultati upućuju na to da je krajobrazni identitet Dalmacije u osjetilnom smislu raznolik. Spoznaja o krajobraznom identitetu kao osjetilno višedimenzionalnoj pojavi otvara mnoga nova pitanja i mogućnosti na području krajobrazne teorije i prakse.

Keywords

krajobraz; percepcija okoline; osjetila; osjetilni krajobrazni identitet; Dalmacija

Hrčak ID:

105463

URI

https://hrcak.srce.hr/105463

Publication date:

9.7.2013.

Article data in other languages: english

Visits: 3.917 *