Media studies, Vol. 4 No. 7, 2013.
Professional paper
Izazovi za hrvatski nacionalni identitet unutar EU-a: poljska perspektiva
Ryszard Ławniczak
; Military University of Technology, Warsaw, Poland
Abstract
Cilj je ovoga rada podijeliti iskustvo Poljske, postsocijalističke zemlje, članice Europske unije od 1. travnja 2004., koja se s jedne strane suočava s problemom očuvanja vlastitog nacionalnog identiteta, a s druge strane istovremeno ga pokušava promovirati. Autor ispituje relevantnost modela brendiranja nacionalnog identiteta u odnosu na Hrvatsku. Osvrće se i na pitanje očuvanja nacionalnog identiteta s obzirom na “vjetrove” neravnopravne konkurencije, kako europske, osobito bolje razvijenih zemalja članica Europske unije, tako i svjetske. Izrazito je bitno pitanje medijskog vlasništva. S obzirom na poljsko iskustvo razvijen je novi koncept – “efekt trske”. U posljednjem dijelu rada javna je diplomacija preporučena kao potencijalno najučinkovitiji alat za izgradnju odnosa i promoviranje nacionalnog identiteta. Studija je zaključena s razmjerno optimističnim opažanjima da vanjske prijetnje osnažuju nacionalni identitet, ali i da taj proces dugo traje. U slučaju Poljske apeli za “ekonomski patriotizam”, obrana čistoće poljskog jezika, slogani poput “kupuj poljsko” i “ponosan da sam Poljak” nastali su tek prije 6 do 8 godina, odnosno nakon ulaska u Europsku uniju, te 18 do 20 godina nakon početka ekonomske i političke transformacije. Taj fenomen može se uočiti nakon prvih valova entuzijazma povezanih sa “zapadnim/individualističkim” vrijednosnim sustavom konzumentskih dobara, brze hrane, filmova, direktnih inozemnih ulaganja i medijske “slobode”.
Keywords
nacionalni identitet; Europska unija; “efekt trske”; Hrvatska; Poljska
Hrčak ID:
105937
URI
Publication date:
14.6.2013.
Visits: 2.270 *