Skip to the main content

Original scientific paper

IMPLEMENTIRANOST SUSTAVA KVALITETE I STRUKTURA TRŽIŠTA – ANKETA NA UZORKU HRVATSKIH PODUZEĆA

Ksenija Dumičić
Tonći Lazibat
Božo Matić


Full text: english pdf 234 Kb

page 615-633

downloads: 1.304

cite


Abstract

Članak prikazuje istraživačke nalaze autora temeljene na izvornom anketnom istraživanju provedenom na reprezentativnom uzorku hrvatskih poduzeća koncem 2003. godine. Rezultati vode do sljedećih zaključaka: 1. Ako se tržište podijeli na domaće i izvozno, nešto je veći udio firmi s uvedenim sustavom kvalitete kod izvozno orijentiranih poduzeća (24%) nego kod ovih drugih (17%), iako povezanost izvozne orijentacije s implementiranošću sustava kvalitete nije statistički značajna. Bez obzira na razinu kulture kvalitete, stjecanje prihoda je tek kod prosječno 30% poduzeća došlo prvenstveno od izvoza, s tim da je kod firmi s uvedenim sustavom kvalitete postotak takvih (38%) iznad prosjeka. Međutim, stupanj usvojenosti sustava kvalitete u poduzećima i dominantna orijentiranost na određeno tržište: domaće, regionalno, europsko ili šire internacionalno, od kojeg analizirana poduzeća primarno stječu prihode, su statistički značajno ovisna obilježja. Posebno zabrinjava da blizu polovice istraživanih poduzeća posluje samo na domaćem tržištu i uopće ne mari za sustave kvalitete. 2. Stupanj kulture kvalitete i struktura prosječnih udjela u uku-pnom prihodu ostvarenih od pojedinih vrsta klijenata, korporativnih ili maloprodajnih, su povezane kategorije. Poduzeća s uvedenim sustavom kvalitete imaju statistički značajno veći udio korporativnih klijenata kao izvora prihoda nego poduzeća koja primaju konzultacije za uvođenje sustava kvalitete i ostala poduzeća. Firme s uvedenim sustavom kvalitete su manje okrenute maloprodaji nego ostale i ta razlika je statistički značajna. Poduzeća koja primaju konzultacije za uvođenje sustava kvalitete i firme koje za kvalitetu ne mare, međusobno se ne razlikuju statistički značajno glede proporcije prihoda od maloprodaje.

Keywords

sustav kvalitete; međunarodno tržište; χ2 test; MANOVA; Scheffeov test

Hrčak ID:

10397

URI

https://hrcak.srce.hr/10397

Publication date:

25.9.2005.

Article data in other languages: english

Visits: 2.656 *