Review article
Taksonomijske hijerarhizacije modno-odjevnoga nazivlja*
Vlatka Štimac Ljubas
orcid.org/0000-0003-0522-679X
; Zhe Miroslav Krleža Institute of Lexicography
Abstract
Različiti su se autori dvama nerazdvojnim fenomenima mode i odijevanja dosad uglavnom bavili sa stajališta semiotike, etnologije, sociologije i/ili umjetnosti, dok rječotvornih, leksičko-semantičkih ili pak leksikografskih obrada leksema semantičkoga polja riječi odjeća – odijevanje hrvatskomu jeziku ili nedostaje ili su neprecizne. Stoga lingvističko-normativna analiza modno-odjevnoga nazivlja ponajprije zahtijeva njegovu klasifikaciju. U ovome ćemo radu predložiti tri načina klasifikacije odnosno razvrstavanja modno-odjevnoga nazivlja koristeći se modnim časopisima iz razdoblja kada su oni na hrvatskome jeziku tek počeli izlaziti (od 1918.), a u odnosu prema suvremenome stanju. Jednu od klasifikacija, determiniranu upravo odabranim korpusom, nazvali smo klasifikacijom prema tipičnome elementu formule pismovnoga odjevnog predmeta i ona se podudara sa semiotičkom teorijom Rolanda Barthesa o strukturi slikovnoga i pismovnoga odjevnog predmeta. Drugi je mogući način klasifikacije naziva po semantičkim poljima, a treći su način paradigmatske leksičke hijerarhizacije taksonimije, hiponimije i meronimije. Ti klasifikacijski sustavi, razvrstavajući leksik u odnose dominacije i diferencijacije (prevlasti i razlikovanja), zapravo odražavaju način na koji govornici kategoriziraju svijet svojega iskustva.
Keywords
slikovni odjevni predmet; pismovni odjevni predmet; semantičko polje riječi; modno- -odjevno nazivlje; korpus; taksonomijske klasifikacije
Hrčak ID:
110592
URI
Publication date:
14.11.2010.
Visits: 2.123 *