Skip to the main content

Review article

Nacionalni obrazovni standard – instrument kontroliranja učinkovitosti obrazovnog sustava, unapređivanja kvalitete nastave ili standardiziranja razvoja osobnosti?

Slavica Bašić ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu Odsjek za pedagogiju


Full text: croatian pdf 962 Kb

page 25-40

downloads: 1.712

cite

Full text: english pdf 590 Kb

page 40-40

downloads: 206

cite

Full text: german pdf 589 Kb

page 41-41

downloads: 216

cite


Abstract

U radu se polazi od analize značenja oksimorona “obrazovni standardi” kojim se želi skrenuti pozornost na novi tip standarda, koji se razlikuju od dosadašnjih pedagoških standarda prema tome što se odnose na izlaz (output) i u nacionalnom okviru preciziraju kako taj izlaz treba izgledati (modeli kompetencija, test-zadaci). Kritičko je razmatranje koncepta obrazovnih standarda poduzeto u namjeri da se pokrene stručno-pedagoška rasprava o tome vodi li ovaj način koncipiranja odgojno-obrazovnih ciljeva do nove kulture učenja i podučavanja ili obrazovni sustav vodi prema racionalno planiranom poduzetništvu, apsolutiziranju određenih formi tehnološki osigurane nastave i duhovnog osiromašivanja učenika. Namjera nije osporiti potrebu postavljanja (i provjeravanja) standarda u području obrazovanja, nego problematizirati standarde učeničkih postignuća (output paradigmu) kao ekonomsko-funkcionalistički instrument kontrole učinkovitosti sustava i istaknuti (još uvijek bezglasnu) pedagošku perspektivu u smislu standarda uvjeta školskog učenja, standarda pedagoškog djelovanja, standarda okvirnih školskih, odnosno standarda sustavnih uvjeta. Osnovna misao tih standarda je da uvjete i oblike školskog rada i učenja treba smisleno, planski poboljšati, pri čemu će se investirati u školske materijalne uvjete, kvalitetu iskustava učenja, kao i u samoobrazovanje i samoorganizirano učenje, posebno učitelja (nastavnika, profesora) kao osnovnog agensa svih reformi obrazovnog sustava i sukreatora nove nastavne kulture.

Keywords

obrazovni standardi; standardizacija obrazovanja; kompetencije; kvaliteta nastave; testiranje; kritika obrazovnih standarda

Hrčak ID:

118345

URI

https://hrcak.srce.hr/118345

Publication date:

25.5.2007.

Article data in other languages: english german

Visits: 3.861 *