Original scientific paper
Višekriterijski i ekonometrijski pristup ocjenjivanja mliječnih proizvoda
Karmen Pažek
orcid.org/0000-0002-7798-4330
; Department of Agricultural Economics and Rural Development, Faculty of Agriculture and Life Sciences, Maribor, Pivola 10, 2311 Hoče, Slovenia
Jernej Turk
; Department of Agricultural Economics and Rural Development, Faculty of Agriculture and Life Sciences, Maribor, Pivola 10, 2311 Hoče, Slovenia
Sebjan Hari
; Department of Agricultural Economics and Rural Development, Faculty of Agriculture and Life Sciences, Maribor, Pivola 10, 2311 Hoče, Slovenia
Črtomir Rozman
; Department of Agricultural Economics and Rural Development, Faculty of Agriculture and Life Sciences, Maribor, Pivola 10, 2311 Hoče, Slovenia
Jernej Prišenk
; Department of Agricultural Economics and Rural Development, Faculty of Agriculture and Life Sciences, Maribor, Pivola 10, 2311 Hoče, Slovenia
Abstract
Multikriterijski pristup ocjenjivanja mliječnih proizvoda u smislu upotrebe DEX bio je nadograđen ekonometrijskom analizom za ocjenjivanje proizvodnih i potrošačkih trendova prije negoli su analizirani proizvodi uvršteni u prodaju. Studija istražuje četiri različita mliječna proizvoda odnosno proizvodne alternative: “Pomursko mlejko”, “Lejko mleko”, “Fyto mleko” i “Posneto mleko v prahu”. Rezultati DEXi analize ukazuju na to da se svi analizirani mliječni proizvodi svrstavaju u kategoriju “iznadprosječni”. Istraživana je mogućnost poboljšanja situacije s mlijekom u prahu preko povećanja njegove distribucijske moći na tržištu, te je pri tome upotrijebljena “what-if‘” (“što-ako”) analiza. U zadnjoj fazi izgrađen je ekonometrijski model za ocjenjivanje promjena u strukturi potraživanja mlijeka s malim postotkom masnoće. Empirijski rezultati pokazali su veliku reakciju kupaca na promjene u cijenama te vrste mlijeka, s relativno visokim vrijednostima elastičnosti potraživanja (1,15 jedinice).
Keywords
multikriterijska teorija odlučivanja; DEXi; ekonometrijska analiza; mliječni proizvodi
Hrčak ID:
121607
URI
Publication date:
21.5.2014.
Visits: 2.410 *