Market-Tržište, Vol. 26 No. 1, 2014.
Preliminary communication
Dvostruki standardi u procjenama neetičnog ponašanja potrošača i poslovnih subjekata
Mindaugas Sinkevičius
; University of Management and Economics, Lithuania
Justina Gineikienė
; Vilnius University, Lithuania
Maik Huettinger
; University of Management and Economics, Lithuania
Benas Adomavičius
; University of Management and Economics, Lithuania
Abstract
Dvostruki standardi prema kojima pojedinci pokazuju veću razinu tolerancije prema etički upitnim postupcima potrošača nego prema sličnim postupcima u poslovnim svijetu istraživani su u nekoliko radova (npr. De Bock, Vermeir i Van Kenhove, 2013.; De Bock i Van Kenhove, 2011.; Vermeir i Van Kenhove,, 2008.; DePaulo, 1987.). No nepodudarnost percepcija o korporativnom etičkom ponašanju poduzeća i potrošača rijetko se procjenjivala iz perspektive individualnih razlika među potrošačima. Svrha ovog rada jest istražiti individualne razlike (optimistični u odnosu na pesimistične stavove o poslovanju) u etičkom prosuđivanju etički upitnog ponašanja poslovnih subjekata nasuprot takvom ponašanju potrošača. Drugim riječima, istražujemo jesu li potrošači pozitivnijeg stava prema poslovanju manje kritični prema neetičkim postupcima poduzeća u odnosu na takve, neetične postupke potrošača. U radu uspoređujemo razinu optimizma prema poslovanju sa stavovima prema poslovnoj etici (korištenjem ljestvice Percipirana uloga etike i društvene odgovornosti - PRESPOR čiji su autori Singhapakdi, Vitell, Rallapalli i Kraft,1996.), i stavove prema etici potrošača (korištenjem ljestvice Etike potrošača - CES autora Vittellija i Muncyja ,1992.). Rezultati istraživanja pokazuju da su pojedinci optimističnih stavova prema poslovanju manje skloni korištenju dvostrukih standarda po pitanju (ne)etičnog ponašanja potrošača u usporedbi s (ne)etičnim postupcima poduzeća. Navode se ograničenja istraživanja i preporuke za buduća istraživanja.
Keywords
potrošačka etika; poslovna etika; dvostruki standardi
Hrčak ID:
123368
URI
Publication date:
24.6.2014.
Visits: 2.768 *