Logopedics, Vol. 3 No. 1, 2012.
Preliminary communication
Frazeologija dječjega jezika: psiholingvistički pristup
Jelena Kuvač Kraljević
orcid.org/0000-0003-1452-0851
; University of Zagreb, Faculty of Education and Rehabilitation Sciences, Department of Speech and Language Pathology, Laboratory for Psycholinguistic Research
Mirjana Lenček
; University of Zagreb, Faculty of Education and Rehabilitation Sciences, Department of Speech and Language Pathology
Abstract
Problem razumijevanja i uporabe frazema sve je prisutniji u različitim znanstvenim područjima i disciplinama. Iskazivanje svijeta prenesenim značenjima, čime se ujedno ekonomizira jezik, danas je sve prisutnije - i u svakodnevnome govoru i poetici, mitologiji, knjiţevnosti, tehničko-znanstvenome nazivlju. Neka su prenesena značenja zbog učestale uporabe toliko uklopljena u svakodnevni jezik da su gotovo izgubila identitet prenesenoga. Druga se pak rijetko čuju, lokalno su označna i teško značenjski usporediva unutar jednoga jezika (njegovih idioma), a još teţe usporediva s frazemima drugih jezika. Razumijevanje i uporaba prenesenih značenja, osim kulturološke i jezične, odraţava i spoznajnu sastavnicu. Stoga sloţenost i struktura prenesenoga pruţaju podatke o nizu razvojnih značajki određene sredine kao cjeline, ali i pojedinca. U ovom je radu opisano deset frazema hrvatskoga jezika prema dvama odabranim
obiljeţjima: 1. ishodištu i razvoju frazema, vezano uz objekte i radnje kojima se određena značenja daju na jezično osebujan način iskazujući kulturu jednoga naroda; 2. individualnu lingvističku odnosno semantičku kompetenciju, čija je postupnost u razumijevanju i uporabi spoznajno utemeljena. Određenje tih obiljeţja u urednom jezičnome razvoju omogućava prepoznavanje odstupanja u usvajanju prenesenih značenja. Prenesena značenja prisutna su i u pisanoj komunikaciji, i to u oblicima koji se upotrebljavaju u početnome usvajanju čitanja, kao i oblicima namijenjenima tzv. naprednim čitačima. Stoga je oblikovanje postupaka za razvijanje komunikacije putem frazema nuţno za postizanje optimalnoga jezičnoga razvoja te kao prevencija poteškoća čitanja i pisanja. S obzirom na cilj rada i dosadašnje spoznaje, opisat ćemo rezultate ispitivanja poznavanja deset frazema kod četrdesetero desetogodišnjaka urednog jezično-govornoga razvoja, polaznika
trećih razreda redovnih osnovnih škola.
Keywords
idiomi; jezična kompetencija; uredan jezični razvoj
Hrčak ID:
123817
URI
Publication date:
1.7.2012.
Visits: 3.567 *