Skip to the main content

Review article

Reforma javnih službi u Srbiji

Snežana Đorđević orcid id orcid.org/0000-0001-7574-8089 ; Faculty of Political Science, University of Belgrade, Serbia


Full text: english pdf 150 Kb

page 925-946

downloads: 657

cite


Abstract

Tijekom 1980-ih, mnoge su demokratske zemlje reformirale svoj javni sektor (promjena iz države blagostanja u poduzetničku državu). Razvijena su tri modela – američki, westminsterski i skandinavski model. Svaki od njih ima određeni raspon intervencije, način primjene te različite rezultate u različitim zemljama. Reforma lokalnog javnog sektora posebno je zanimljiv i karakterističan dio tih procesa. Rad analizira spomenute procese u Srbiji, kao zemlji u tranziciji i
jednoj od zemalja nastaloj raspadom bivše Jugoslavije. Analiza je usredotočena na sve izazove reforme, probleme, te posebno na korijene otpora prema njoj, kao i na njene granice. Reforma zahtjeva demokratizaciju, modernizaciju i podizanje kvalitete upravljanja u cijelom sustavu. Studija je pokazala da su politički i gospodarski okoliš, politička klima, demokratske vrijednosti i (ne)sudjelovanje
građana u odlučivanju važni čimbenici (loše) reforme javnih (a pogotovo lokalnih) službi. Temelj ove studije su brojne prijašnje studije o različitim vidovima upravnih reformi, kao i opsežna empirijska istraživanja, primjerice Istraživanje kapaciteta lokalne vlasti u Srbiji 2009. i Istraživanje lokalnih javnih poduzeća u Beogradu, 2009. Završni dio rada je studija slučaja koja se bavi javnim poduzećima u Beogradu. Ona je posebno važna jer je Beograd metropolitansko područje i glavni grad Srbije s dva milijuna stanovnika. Ima dobre gospodarske, političke, obrazovne i upravljačke potencijale te bi trebao biti predvodnik reforme javnog sektora. Studija je pokazala lošu kvalitetu reforme javnih službi
analizirajući sve bitne vidove reforme, kao što su opće pravno i gospodarsko okruženje, organizacijski i upravljački kapaciteti javnih poduzeća, način funkcioniranja (profesionalni kriteriji nasuprot političkima), način pružanja javnih usluga, usredotočenost na potrebe građana i kvaliteta javnih službi.

Keywords

reforma javnog sektora – Srbija; lokalne javne službe; javna poduzeća; konkurencija; cijena, kvaliteta; efikasnost

Hrčak ID:

131849

URI

https://hrcak.srce.hr/131849

Publication date:

1.12.2011.

Article data in other languages: english

Visits: 1.613 *