Market-Tržište, Vol. 26 No. 2, 2014.
Preliminary communication
Teorija racionalnog izbora i ovisničko ponašanje
Miloš Krstić
; Faculty of Sciences and Mathematics, University of Niš
Abstract
Teorija racionalnog izbora pretpostavlja da se pri odlučivanju o konzumaciji ili nekonzumaciji određenih proizvoda potrošači koriste analizom radi procjene vrijednosti individualnih pokazatelja preferencija. Iz te perspektive postoje preferencije vezane uz rizik i vrijeme. Prve pokazuju averziju prema riziku i izražavaju se koeficijentom averzije prema riziku, dok druge mjere stupanj preferencije za sadašnje zadovoljstvo u odnosu prema istom zadovoljstvu u budućnosti. Stupanj preferencije za sadašnje zadovoljstvo u odnosu na isto zadovoljstvo u budućnosti izražen je stopom preferencije vremena. Od pušača koji pokazuju nisku stopu preferencije prema vremenu i visoku stopu razine koeficijenta averzije može se očekivati uspješnost u prestanku pušenja. Cilj je rada proučavanje pušača iz perspektive teorije racionalnog izbora kako bi se otkrili čimbenici koji utječu na njihovo ponašanje. Istraživanjem je ustanovljeno da su značajni čimbenici ponašanja pušača sljedeći: spol, dob, obrazovanje, koeficijent averzije prema riziku i stopa vremenske preferencije. Analiza ponašanja pušača, uz uvažavanje odgovarajućih ograničenja i mogućnosti, dobro je razvijen alat za istraživanje i interpretaciju stvarnosti.
Keywords
teorija racionalnog izbora; koeficijent averzije prema riziku; stopa preferencije prema vremenu; teorija racionalne ovisnosti; ovisnost o nikotinu
Hrčak ID:
132722
URI
Publication date:
1.12.2014.
Visits: 5.417 *