Skip to the main content

Preliminary communication

Socijalni kontekst trgovačkog centra

Sanja Stanić orcid id orcid.org/0000-0003-0569-4841 ; University of Split, Faculty of Humanities and Social Sciences


Full text: croatian pdf 340 Kb

downloads: 1.316

cite


Abstract

U radu se prikazuje nastanak i razvitak trgovačkog centra s naglaskom na socijalne aspekte ove potrošačke forme. Prvi, potpuno zatvoreni i opremljeni trgovački centar nastao je polovinom prošlog stoljeća u SAD-u, kao rješenje za potrošačke i socijalne potrebe stanovnika raspršenog američkog predgrađa. Socioekonomski kontekst nastanka trgovačkog centra čini poslijeratni prosperitet američkog gospodarstva, afirmacija srednje klase te migracije ovih struktura u novosagrađena, suburbana naselja. Razvitak trgovačkih centara obilježen je dvostrukom ekspanzijom; kao izniman porast površina koje zapremaju uz multipliciranje funkcija te širenje diljem svijeta čime postaju globalne potrošačke strukture. Od samog nastanka povezani s gradom, trgovački centri su postali njegova alternativa ili čak uvjetovali odumiranje njegovog središta. Premda su postali socijalna mjesta, trgovački centri su socijalno homogeni, feminizirani prostori u kojima su odnosi pojedinaca posredovani objektima i potrošačkim društvom te stoga čine dio postsocijalnog svijeta. Socijalne promjene, pretjerana homogenizacija i predvidljivost presudni su razlozi sumraka mallova i nadolaska postmall ere. U zaključku se temeljem pristupa W. S. Kowinskog, G. Ritzera i J. Baudrillarda daju odgovori na dva ključna aspekta trgovačkih centara; tajne njihove uspješnosti i popularnosti, te njihove prave svrhe i funkcije u društvu koje ih je kreiralo.

Keywords

nastanak; razvoj; perspektive trgovačkog centra; suburbanizacija; globalna pojava; grad; socijalnost; prostor; začaravanje; instrumenti potrošačkog društva

Hrčak ID:

136167

URI

https://hrcak.srce.hr/136167

Publication date:

12.2.2010.

Article data in other languages: english

Visits: 2.494 *