Original scientific paper
ELEMENTI EKOLOŠKE STRUKTURE GENESISA
Ivan Cifrić
; Faculty of Philosophy, Zagreb
Abstract
Kršćanstvo je dio zapadnoeuropske civilizacije i na određen način suodgovorno je za ekološku dramu čovječanstva. Postoje jednostrane optužbe judejsko-kršćanske tradicije koje posežu za argumentacijom u biblijskoj misli. Prema autorovom mišljenju takva argumentacija nema legitimitet argumentirane kritike uloge kršćanstva u stvaranju mita antropocentrizma.
Istraživanje biblijske misli može poslužiti za kritičku analizu suvremenih ekoloških perspektiva čovječanstva upravo time što se u Genesisu otkrivaju njezini bitni elementi. Genesis sadrži idealnu sliku svijeta, za razliku od realnog svijeta. Biblijska misao sadrži ideju stvaranja i oslobađanja - kako idealnotipski tako i historijski. Prema autorovom mišljenju u Genesisu se mogu jasno prepoznati ekološke strukture.
Čovjek je kušanjem plodova (zabranjenog) "drveta znanja dobra i zla" prekršio Božju zapovijed i zato je kažnjen progonom iz idealnog svijeta pa postaje su-stvaralac na ovom (čovjekovom) realnom svijetu. Međutim, čovjek je zadržao idealnu sliku svijeta u svojem genetskom kodu. Zato je sposoban stvarati novu sliku svijeta i sliku novog svijeta.
Osim "drveta znanja dobra i zla" postoji u Edenskom vrtu i "drvo života". Jedno simbolizira moralni poredak, a drugo genetski poredak. Danas je čovjek u iskušenju da zahvati plod "drveta života". Slijedi li ga kazna izgona i iz toga svijeta? Da bi gradio novi svijet čovjek mora, a za to je sposoban, projektivno misliti mora biti odgovoran prema genetskoj strukturi.
Keywords
antropocentrizam; Biblija; ekološke paradigme; ekološke perspektive; Genesis; kršćanstvo; slika svijeta; teologija stvaranja
Hrčak ID:
136611
URI
Publication date:
15.1.1992.
Visits: 1.970 *