Pedagogical Research, Vol. 1 No. 1, 2004.
Original scientific paper
Srednjoškolci i kultura demokracije
Vlatka Domović
; Učiteljska akademija Sveučilišta u Zagrebu
Zlata Godler
; Učiteljska akademija Sveučilišta u Zagrebu
Vlatko Previšić
; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu Odsjek za pedagogiju
Abstract
U ovom su radu analizirani stavovi srednjoškolaca prema selektiranim demokratskim vrijednostima, odnos između shvaćanja i sociodemografskih obilježja učenika srednjih škola te su uspoređena gledišta učenika, njihovih roditelja i profesora. Korišteni su podaci prikupljeni 1993. i 1998. godine u sklopu projekata „Genealogija i transfer modela interkulturalizma” i „Školski kurikulum i obilježja hrvatske nacionalne kulture”. Analiza rezultata pokazala je da je 1998. godine došlo do znatnih promjena u stavovima srednjoškolaca prema demokratskim vrijednostima u odnosu prema prijašnjem istraživanju. Promjene se očituju u statistički značajno manjem stupnju prihvaćanja vrijednosti, i to prema sedamnaest, od ponuđenih devetnaest vrijednosti. Nadalje, u oba je istraživanja utvrđeno da varijable socioobrazovnog statusa znatno distingviraju ispitanike s obzirom na njihove stavove. Učenici s boljim uspjehom u školi, polaznici gimnazija i oni s višim obrazovnim aspiracijama i podrijetlom imaju pozitivniji odnos prema demokratskim vrijednostima. Velike su razlike utvrđene s obzirom na stupanj prihvaćanja vrijednosti između učenika, roditelja i profesora. Općenito, najveće slaganje sa svim ponuđenim vrijednostima iskazuju profesori, a najmanje učenici.
Keywords
demokracija; demokratske vrijednosti; pluralno društvo; ljudska prava; odgoj za demokraciju; odgoj za razvoj
Hrčak ID:
139367
URI
Publication date:
19.5.2004.
Visits: 2.243 *