Review article
Empirijska provjera Hecscher-Ohlinove teorije trgovine: slučaj međunarodne trgovine između Hrvatske i ostalih članica Europske unije
Vlatka Bilas
orcid.org/0000-0002-9021-6651
; Faculty of Economics and Business, University of Zagreb, Zagreb, Croatia
Mile Bošnjak
orcid.org/0000-0002-7663-198X
; SKDD – CCP Smart Clear Ltd, Zagreb, Croatia
Abstract
Cilj ovog istraživanja je testirati Heckscher-Ohlinov teorem komparativnih prednosti na uzorku trgovine Republike Hrvatske i ostalih članica Europske unije. Heckscher-Ohlinova teorija komparativnih prednosti u većoj mjeri može objasniti međunarodnu trgovinu u slučajevima kada je uzorak zemalja heterogen, u smislu većih razlika u dosegnutom stupnju razvoja i obilnosti proizvodnih faktora. Na temelju dobivenih rezultata proizlazi zaključak da je međunarodna robna trgovina između Republike Hrvatske i ostalih članica Europske unije kako pretpostavlja Heckscher-Ohlinov teorem komparativnih prednosti. U svrhu testiranja osnovne hipoteze rada koristi se više regresijskih modela. Razlika u opskrbljenosti proizvodnim faktorima između Republike Hrvatske i ostalih članica Europske unije
bolje objašnjava razlike u jediničnim cijenama proizvodnih faktora nego neto robnu trgovinu Republike Hrvatske s ostalim članicama Europske unije. Empirijska je provjera potvrdila kako neto robna trgovina Republike Hrvatske s ostalim članicama Europske unije pozitivno korelira s relativnom ponudom kapitala. Nije pronađena značajna korelacija između robne trgovine i relativne obrazovanosti hrvatske radne snage, u odnosu na druge članice Europske unije. Na temelju provedene empirijske provjere, može se zaključiti da je Republika
Hrvatska, u odnosu na prosjek EU27, relativno opskrbljenija radom kao
proizvodnim faktorom te je neto robni izvoz prerađivačke industrije Republike Hrvatske radno intenzivan. Rezultati provedenog istraživanja ukazuju na važnost faktora proizvodnje kao osnove za rast robnog izvoza te gospodarskog razvoja u cjelini. Zaključno, Republika Hrvatska treba više napora uložiti u privlačenje investicija i porast omjera kapitala i rada.
Keywords
Heckscher-Ohlinova teorija trgovine; Hrvatska; Europska unija
Hrčak ID:
139937
URI
Publication date:
18.6.2015.
Visits: 10.157 *