Skip to the main content

Original scientific paper

https://doi.org/10.15176/vol52no202

Strategije nepomirljivosti: cvijićevsko-tomašićevski kompleks u suvremenoj hrvatskoj medijskoj zbilji

Katarina Luketić ; Zagreb


Full text: croatian pdf 245 Kb

page 31-51

downloads: 932

cite


Abstract

U tekstu se analiziraju frekventne naracije o mentalitetima i identitetima na Balkanu koje se perpetuiraju u dužem periodu u ovdašnjoj javnoj sferi i zadobile su status općih istina o “Nama” i “Njima”. U fokusu je polemika na temu mentalitetskih/identitetskih nepomirljivosti između Sjeverne/Zapadne i Južne/Istočne Hrvatske koja se vodila u visokotiražnim, mainstream medijima 2009., a čiji se začetci i tragovi mogu pratiti u ranijim odnosno kasnijim tekstovima tih i drugih autora. Polemiku je izazvala serija tekstova utjecajnog novinara u kojim se ovdašnji prostor mapirao tako da su se Sjevernoj/Zapadnoj Hrvatskoj pripisala pozitivna određenja poput napredno, uljudno, obrazovano, radišno, dok su se Južnoj/Istočnoj Hrvatskoj pripisala negativna poput nazadno, divljačko, primitivno, lijeno, što je dalje uključilo distinkciju između Europe i Balkana, civilizacije i barbarstva. Takve paraznanstvene teorije – u ovom slučaju obrađene prema načelima medijske spektakularizacije – zapravo su pabirci, pojednostavljene verzije teorija o balkanskim mentalitetima/identitetima Jovana Cvijića i Dinka Tomašića. Konceptualizacijom trajnih nepomirljivosti i dramatiziranjem identitetskih razlika zapravo se podržavaju naracije o sudbinskoj balkanskoj inferiornosti, vječnom hodu unatrag i osuđenosti na predmodernitet. Mentalno mapiranje tobože dubinskih mentalitetskih struktura ne uvažava niti povijesno vrijeme niti temeljnu identitetsku hibridnost koja je nastala tijekom duge povijesti migracija, međuutjecaja i miješanja na balkanskom prostoru.

Keywords

mentaliteti; binarizam; esencijalizam; medijska slika svijeta; mentalne mape; Sjeverna/Zapadna i Južna/Istočna Hrvatska

Hrčak ID:

149471

URI

https://hrcak.srce.hr/149471

Publication date:

14.12.2015.

Article data in other languages: english

Visits: 2.180 *